Automatiserade sjötransporter går in i ny fas redan om två år, om norska konstgödseljätten Yaras långt gångna planer går i lås. Med kranar från Kalmar och ett självkörande elfartyg från Kongsberg ska hela transporten från fabrik till djuphamn bli såväl förar- som utsläppsfri.
Upp till 40 000 lastbilsturer per år ska kunna sparas in när det eldrivna containerfartyget Yara Birkeland kommer i drift år 2020, spår Yara. Intill Yaras fabrik i Porsgrunn ska det lastas med produkterna, för obemannad feedertransport till djuphavshamnarna Brevik och Larvik – en resa på 31 sjömil.
Men inte bara skeppet ska styra sig själv. Med Kalmars hjälp ska även vägen från fabrik till kaj, såväl som lastningen, på sikt ske förarlöst. Affären omfattar bland annat en rälsgående gantrykran (AutoRMG), tre snabbladdade automatiska grensletruckar (Autostrads) och en laddstation. Automatiseringen införs i etapper, men Kalmar räknar med att redovisa sin försäljning per andra kvartalet 2020. En del av grensletruckarnas sträcka mellan fabriken och kajen planeras att gå på allmän väg i Porsgrunns industriområde.