Automatlåda och diesel är plusfaktorer när du säljer din lätta lastbil. Men glöm inte servicehistoriken. Tipsen kom från Jonas Björkman, vd för KVD Bilpriser som höll sitt seminarium om begagnatpriser på mässan Bilar som jobbar. Systeridningarna Transportnytt och Byggaren var värdar för programpunkten.
2016 var ett rekordår för begagnatmarknaden och lätta lastbilar var inget undantag med 130 000 sålda fordon. Av dem såldes nära 60 procent till privatpersoner. Det konstaterade vd Jonas Björkman vars företag KVD Bilpriser är specialiserat på att följa begagnatpriserna på marknaden.
Han satte betalningsviljan vid 90 000 kronor inklusive moms för köpare av lätta lastbilar. Leasingmarknaden kan dock rubba på prislogiken genom restskulder som ligger kvar vid köpet. Om lastbilen är utrustad med automatlåda och diesel ökar attraktionskraften. Gas och E85 sätter ner värdet.
Enligt Jonas Björkman prioriterar konsumenterna sin egen plånbok, säkerhet och komfort. För dig som ska sälja bilen är det allra viktigast att det finns en dokumenterad servicehistorik. Jonas Björkman framhåller det till och med framför skicket. Viktigt är också att tänka på att värdet faller betydligt snabbare på utrustning och tillval än på själva bilen. Värdet på utrustning och tillval minskar med minst 70 procent på tre år.
– Det finns tillval som eftermonterats på lätta lastbilar som är helt slut efter ett år, menar Jonas Björkman.
Vd:n för KVD Bilpriser uppgav att kurvan för lätta lastbilar fortsätter uppåt på bekostnad av stora lastbilar som fler och fler väljer bort. Till sist kom han in på ämnet elbilar. Det kommer att dröja länge innan eldriften kommer på lastbilarna menade han.
– Jag hinner nog gå i pension innan dess, sa den unge direktören.
Mikael Kindbom