Liksom dieseln en gång skapade dagens transportsystem kan vi nu med hjälp av data och teknologi ställa om till något mer lönsamt, hållbart och smartare — det menar logistikstrategen Per Olof Arnäs.
Vårt moderna transportsystem är över 100 år gammalt. På 1890-talet gjorde lastbilen sin första tur och banade väg för en enorm tillväxt och förändrade hur vi flyttar gods över hela världen. Idag har vårt transportsystem nått en tydlig gräns, och för att komma vidare måste vi låta den smarta tekniken göra sitt.
När vi försökte förstå oss på transport för ett sekel sedan, fick vi många gånger gissa, göra antaganden och förenkla för att komma vidare. Några av dessa antaganden lade grunden för dagens transportsystem:
1. Efterfrågan: Systemet är i sin essens reaktivt. Först uppstår ett behov, sedan utförs transporten.
2. Erbjudandet: Transporter utgör ett fragmenterat system av aktörer med många olika intressen och agendor.
3. Långsiktigheten: Transporter är svåra att samordna på grund av branschens struktur och dess konservativa syn på data och information.
Våra gamla metoder har förfinats och polerats så långt det går. Systemet fungerar, men det är varken effektivt eller hållbart. Vi ser fordon, last och förare som mer eller mindre oskiljaktiga. När en komponent behöver stanna (för laddning, lastning/lossning, äta/vila) måste de andra två vänta, vilket skapar en resurskrävande och frustrerande ineffektivitet.
Vi har helt enkelt nått gränsen för vad systemet klarar av, och våra ansträngningar ger oss mindre och mindre valuta för pengarna. Idag lägger svenska logistikföretag endast 0,01 % av sin omsättning på forskning och utveckling. Det är ett tydligt tecken på att branschen har stagnerat, trots det skriande behovet av förändringar. De globala hållbarhetsmålen är tydliga: vi måste accelerera utvecklingen om vi ska ha en chans.
När vi rullar vidare in i framtidens transportsystem måste vi tänka om, se över och uppdatera våra tidigare antaganden:
1. Efterfrågan: Vi kan med data förutse efterfrågan och därefter anpassa oss, för att på bästa sätt optimera systemets resurser.
2. Erbjudandet: Vi behöver bredare, djupare och mer enhetliga system, även om branschen är splittrad. Bara så kan vi bli mer effektiva, lönsamma och smartare.
3. Långsiktigheten: Branschen behöver en gemensam ambition och riktning för investeringar. Elektrifiering, automatisering och digitalisering är inte bara bra ur en ekonomisk synvinkel, utan även en nödvändighet ur ett hållbarhetsperspektiv.
Transportsystemet behöver stöpas om i en ny form. Antingen en något bättre version av det vi redan har, där enskilda transportörer optimerar så gott de kan inom sina egna nätverk och system. Eller så styr vi mot en radikalt annorlunda lösning och ett större åtagande, där planering, optimering och styrning sker på systemnivå. Det kan låta komplicerat och främmande, men vi vet att tekniken och algoritmerna ofta är snabbare och smartare än oss människor. I alla fall vad gäller detaljer i efterfrågan, erbjudande och långsiktig planering.
Liksom dieseln lyfte och skapade dagens globala transportsystem, kan vi nu med hjälp av data och teknologi växla upp på allvar och ställa om till något mer lönsamt, hållbart och smart som kan ta oss ytterligare 100 år in i framtiden.
Per Olof Arnäs,
Logistikstrateg på Einride