För att miljözonen som införs i Stockholms city ska få någon effekt krävs kontroller och kännbara påföljder — det skriver Lisette Hallström, vd för lastcykelföretaget Movebybike.
Den 6 maj togs det slutgiltiga beslutet att införa miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm, efter att EU-kommissionen den 17 april gav grönt ljus för staden att gå vidare med planerna. Detta innebär att det från den 31 december i år blir förbjudet att köra i området, annat än med fordon som lever upp till de nya miljökraven.
För personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar gäller att rena elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts. Laddhybrider tillåts inte.
Detsamma gäller för tunga lastbilar och tunga bussar, med skillnaden att laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
Avsikten är tydlig. Luftkvaliteten i centrala Stockholm är dålig, vilket innebär hälsorisker för alla som bor, arbetar och vistas i området.
I den konsekvensanalys som Stockholm stads trafikkontor har gjort står det att ”Miljözonen förväntas bidra till förbättrad folkhälsa genom minskad sjuklighet och dödlighet i lungsjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar, minskad överdödlighet samt minskad risk för en rad olika hälsoproblem framförallt för barn, äldre, gravida och andra personer med nedsatt hälsa.”
Som ytterligare skäl anförs i samma konsekvensanalys att miljözoner införs för att ”vara teknikdrivande”, vilket vi tolkar som att den ska skynda på omställningen mot mer hållbara fordon. Även det är en bra tanke.
Frågan vi vill lyfta är: kommer miljözonen att göra någon skillnad?
Det är polisen som ska se till att ingen bryter mot miljözonsreglerna. Har de tillräckliga resurser för detta?
Bötesbeloppet för den som eventuellt blir ertappad med fel sorts fordon i området är 1 000 kronor. Räcker det för att avskräcka?
Som vi tidigare skrivit i en debattartikel publicerad på Svenska Dagbladets debattsida den 19 mars 2024 bötfälldes färre än tio personer mellan januari 2020 och december 2022 för att ha brutit mot reglerna i miljözon klass 2 på Hornsgatan.
Miljözon klass 3 är bra och vi välkomnar den. Den kunde ha gjorts större, men det hoppas vi att den snart blir. Tyvärr tror vi att frestelsen att fuska blir för stor om inte böterna blir mer kännbara och polisen får större resurser.
Lisette Hallström,
vd Movebybike
Källor:
https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/miljozoner/miljozon-klass-3/
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=2045659