Nytt branschsamarbete inleds för att öka andelen fossilfria sista milen-transporter.
Det nya samarbetsprojektet går under namnet Enkla — vilket står för det något längre namnet ”Fossilfri sista milen leverans av dagligvaror i städer: omlastning i dess enklaste form” — och syftar till att ta reda på hur sista milen-transporterna kan bli mer fossilfria.
I projektet ska nya omlastningskoncept testas och utvärderas för hemleveranser i städer med eldrivna fordon.
Närmare bestämt ska det nya projektet granska hur mikroterminaler kan användas för överföring av varor från större fordon till mindre elfordon. Aktörerna bakom projektet medger att idén om mikroterminaler inte är ny, samtidigt som man framhåller att idén tidigare har stött på hinder i form av höga kostnader.
I projektet ska man därför undersöka enkla former av omlastningsterminaler som utnyttjar befintlig och outnyttjad infrastruktur i städerna. I ett pressmedelande uppges att projektet syftar till att skapa ”långsiktiga, kostnadseffektiva och fossilfria omlastningslösningar” genom att använda ”parkeringsplatser, hus och andra ytor som normalt inte används under vissa delar av dagen”.
Projektet Enkla är ett samarbete mellan flera aktörer inom transport- och logistiksektorn. Projektet leds av statliga Statens väg- och transportforskningsinstitutet VTI och inkluderar Gordon Delivery, E-Tron AB, AB Svenska Bostäder, Skandia Fastigheter och OK-Q8. Projektet finansieras av Trafikverket och sträcker sig från november 2023 till januari 2026.