Självkörande Einride-fordon fraktar gods på Apoteas terminalområde utanför Uppsala.
Det svenska transporttech-bolaget Einride, som på senare tid mest har fått rubriker för sina ekonomiska problem, har nu satt sina autonoma lastbilar i trafik hos Apotea i Morgongåva utanför Uppsala.
Fraktverksamheten sker utan någon förare ombord och äger rum inne på Apoteas terminalområde. Eftersom sträckan ligger i anslutning till och är öppen mot allmän väg sker driften med tillstånd från Transportstyrelsen.
Fjärroperatörer övervakar lastbilarna och assisterar vid behov. En uppsättning av radars, lidars och kameror används för den autonoma navigeringen som sker med 360 graders vy.
Einride och Apotea har sedan tidigare ett samarbete som innebär att Apoteas ellastbilar är uppkopplade mot Einrides digitala fraktplattform. Genom att nu börja automatisera rutter hoppas man kunna öka nyttjandegraden av fordonen och optimera logistikflödena ytterligare.
– Vår autonoma teknik, som bygger på maskininlärning, möjliggör en högre nyttjandegrad av fordon och säkrare frakt. Utrullningen av denna teknologi hos Apotea blir den första dagliga kommersiella autonoma fraktverksamheten i Europa, och statuerar ett utmärkt exempel på hur Einrides ekosystem kan optimera hela logistikflöden, kommenterar Henrik Green, General Manager för Einride Autonomous Technologies.