Luleå Hamn har gjort klart med en första entreprenör för projekt Malmporten.
Som Transportnytt nyligen rapporterade tvingades hamnbolaget i Luleå avbryta den upphandling som rör finansieringen och utbyggnaden av den nya hamnen — det så kallade projekt Malmporten.
Anledningen var att det inte hade kommit in något giltigt anbud.
Nu meddelas att hamnbolaget hittat en första entreprenör till projektet, och att Sjöfartsverket och Luleå Hamn skrivit kontrakt med Malmporten Dredging Contractors för förberedande muddringsarbeten.
Arbetet planeras att börja i mitten av juli och de förberedande muddringsarbetena ska vara klara inför isläggning i år.
— Äntligen har vi en entreprenör klar, det är en viktig milstolpe för projekt Malmporten. Nu kan vi, Sjöfartsverket och Luleå Hamn AB tillsammans påbörja de förberedande muddringsarbetena för den nya djuphamnen och farlederna, säger Max Bjurström, projektledare Sjöfartsverket, i en skriftlig kommentar.
Projekt Malmporten består bland annat av nya terminal-/hamnområden, nya kajer, ny allvädersterminal och nya järnvägsterminaler. Dessutom ska alltså muddring genomföras så att mer djupgående fartyg ska kunna tas emot.
Kontraktet för muddringsarbetena uppges omfatta cirka 655 miljoner kronor och innehåller en option om ytterligare 220 miljoner kronor.