Debatten om reduktionsplikten typexempel på varför många åkerier tvekar på att ställa om fordonsflottan.
Fyra av fem svenska åkerier inom lätt och tung godstrafik uppger att de helt eller delvis bromsat sina planer att ställa om fordonsflottan. Orsaken är att man känner sig osäker på vilket drivmedel som är rätt att satsa på.
Uppgiften kommer från en ny rapport som drivmedelsföretaget Circle K tagit framt i samarbete med Sveriges Åkeriföretag och Svenska Taxiförbundet.
Enligt rapporten saknar många åkerier en tydlig, strikt och framtidsäker politisk linje. Det senaste årets politiska debatt om reduktionsplikten nämns som ett typexempel.
— Det finns en drivkraft från våra medlemsföretag att ställa om och bidra till de uppsatta klimatmålen men samtidigt hör vi dagligen att många oroar sig för hur de ska klara av att sänka sina utsläpp i tid och att de inte vet vilket drivmedel som är säkert att satsa på. Ska vi lyckas krävs det ett brett utbud av gas, el och hållbara flytande bränslen tillsammans med långsiktiga politiska spelregler som både sänker utsläppen och värnar konkurrenskraften, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag, i en skriftlig kommentar.
Rapporten ”Framtidens drivmedel för yrkestrafiken – en öppen fråga som kräver en tydlig plan framåt” baseras till stor del på undersökningar som gjorts av och tillsammans med Sveriges Åkeriföretag och Svenska Taxiförbundet. Undersökningarna, liksom ett antal djupintervjuer med åkerier, har gjorts i slutet av 2022 och under vintern/våren 2023. Det framgår inte hur många åkerier som medverkat i undersökningen.