Förare ska man kallas även när man fjärrstyr en bil, eller styr flera samtidigt. Men under tiden som den kör sig själv är det ägaren, inte den som håller i fjärrkontrollen eller vid ratten, som straffas om det går fel. Nu är utredaren klar med lagförslaget som ska öppna för mer självkörande.
Brottsrubriceringar såsom rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik får varianter med tillägget ”under automatiserad körning”. Och nya trafikmärken med strålande fordon tillkommer – se bilden. Det är några av de många förändringar som utredaren Jonas Bjelfvenstam lägger fram i förslag till regeringskansliet. Vid sidan av två nya författningar – en lag och en förordning – föreslås ändringar i 18 gamla.
Begreppet förare definieras om så att vanliga vägfordon ska kunna styras på distans, eller flera av samma förare exempelvis vid kolonnkörning. Vad gäller fordon utan EU-körkortskrav – såsom moped
klass II, traktor och motorredskap – öppnas lagen för försök utan förare. Det betyder nu inte att allt blir tillåtet överallt, begränsningar kan fortfarande ställas upp av exempelvis Transportstyrelsen eller av väghållare.
Syftet med lagändringarna som föreslås är att bädda för mer av försök med självkörande.
– Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam.
Utredningen, på totalt 1 300 sidor, bär titeln ”Vägen till självkörande fordon – introduktion”, SOU 2018:16.