Skånehamn tar avgörande kliv mot fossilfri drift.
Helsingborgs Hamn projekterar sin första landströmsanläggning för containerfartyg. Enligt hamnbolaget är det ett avgörande kliv i dess långsiktiga mål om en fossilfri drift.
Enkelt uttryck innebär en landströmsanläggning att fartyg som ligger vid kaj inte längre behöver driva sina hjälpmotorer på fossila bränslen, något som förstås minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar. Samtidigt förbättras arbetsmiljön för både fartygsbesättning och hamnpersonal genom tystare drift och renare luft.
Den nya landströmsanläggningen i Helsingborgs Hamn är planerad att tas i drift hösten 2026, vilket då innebär att containerfartyg då kan ansluta till el vid kaj i Västhamnen. Den planerade anläggningen får en kapacitet på upp till 3,5 megawatt, vilket motsvarar energibehovet för ett typiskt containerfartyg i feedersegmentet och följer internationell standard.
Flera hamnar i Sverige och Skandinavien erbjuder landström till kryssningsfartyg, färjor och roro-fartyg. Däremot är det ingen som i nuläget erbjuder el till containerfartyg.
Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn:
”Att Helsingborgs Hamn blir den första hamnen i Skandinavien att erbjuda landström till containerfartyg är ett stort steg i vår klimatomställning. Det visar vårt engagemang för en fossilfri framtid och stärker vårt erbjudande till rederier med höga hållbarhetsambitioner. Med denna satsning möter vi inte bara framtidens miljökrav, vi går före.”