REPORTAGE. TGW Scandinavia har på senare år landat prestigeprojekt som Onemeds distributionscenter i Göteborg och Icas fryslager i Västerås. På kontoret i Mölndal tror man på ökad tillväxt framöver.
Den österrikiska systemintegratören TGW Logistics är en global koncern som levererar automationslösningar till en rad länder i Europa, Nordamerika och Asien. Likt många andra globala koncerner består man man av ett flertal utvecklings- och tillverkningsbolag plus förstås regionala bolag.
För svenskt och skandinaviskt vidkommande etablerades 2010 det regionala dotterbolaget TGW Scandinavia, som sedan 1,5 år tillbaka huserar i kontorsområdet Krokslätts Fabriker i Mölndal utanför Göteborg.
— Vi på TGW Scandinavia är i vår tur en del av något som heter ”Customer Unit North” och består av regionerna för Skandinavien, Benelux, Litauen och UK, säger Niklas Jacobsson, som är Lifetime Service Manager samt Regional Manager för TGW Scandinavia, vilket på svenska blir eftermarknadschef och regionchef.
Han fortsätter:
— Rent organisatoriskt sitter till exempel vår försäljningschef i UK, och när vi här i Skandinavien tittar på nya tänkbara projekt så gör vi det tillsammans med våra kollegor i Nederländerna och UK. Syftet är då att få en helhetsbild över projektens potential och kanske också skapa synergieffekter.

Fyra kundsegment
TGW Scandinavia är ett självständigt bolag för Sverige, Norge, Danmark och i viss mån även Finland och har valt att fokusera på framförallt fyra kundsegment.
— Våra kunder i Skandinavien återfinns främst inom dagligvaruhandeln, automotive, modesektorn och medicinteknikbranschen — det är där vi är som starkast och det är de sektorer som har varit stabilast för oss. TGW Logistics har i och för sig en hel del industrikunder i Centraleuropa, så det kan mycket väl bli den typen av kunder även för oss framöver — man vet aldrig riktigt hur framtiden ser ut med all ny teknik som AI, robotisering och annat, säger Niklas Jacobsson och berättar att verksamheten för TGW Scandinavia började accelerera för 7-8 år sedan.
Uppåtgående trend
— Jag började här 2019 och tycker det har varit en ständigt uppåtgående trend hela tiden. Inte minst har det betytt väldigt mycket för oss att vi fick helhetslösningen för ett såpass stort projekt som Icas fryslager i Västerås, säger Niklas Jacobsson och syftar på den nya Ica-anläggning på 23 000 kvadratmeter med högautomatiserad lagerdrift som väntas stå klar nästa år.

Lägg därtill att TGW Scandinavia ska leverera totallösningen vad gäller lagerautomationen till det nya distributionscenter på Hisingen i Göteborg som medicinteknikföretaget Onemed ska flytta in i 2026. Plus att man för några år sedan automatiserade Martin & Serveras nya centrallager i Norrköping, och alldeles nyligen har levererat en automationslösning åt den stora norska livsmedelskoncernen Askos nya fryslager i Trondheim.
— Visst har vi sålt en hel del projekt genom åren tidigare, men de här lite mer namnkunniga kunderna gör att vårt namn sprider sig och vi nu kan börja växa ordentligt. Det är nu det börjar ta fart, som jag ser det. Bara här i Sverige har vi i nuläget ett femtontal kunder.
Vikigt med eftermarknaden
En viktig del av verksamheten här i Skandinavien är förstås eftermarknadstjänsterna och den tekniska driften av de anläggningar man säljer. Serviceavtalen skrivs normalt på fem år i taget, där ett antal servicetekniker, beroende på projektets storlek, är på plats och säkerställer den tekniska driften.
— Vi släpper inte kunden utan ser till att allt fungerar som det ska. Vi sköter underhåll, reservdelar, all eventuell felhantering — vi ser helt enkelt till att kunden kan fokusera på sin kärnverksamhet. Det tror jag är en starkt bidragande orsak till våra framgångar.

Utöver tekniker på plats har TGW Scandinavia-projekten också tillgång till en ”hot line” i Storbritannien, som är ansluten mot samtliga kunder i Customer Unit North.
— De supportar alla mjukvarulösningar, som WMS:er och WCS:er. Det är ständigt omkring 25-30 medarbetare som följer alla anläggningar i realtid och ser till att den delen av automationslösningarna fungerar, säger Niklas Jacobsson och tillägger:
— En utmaning för oss här i norra Europa är förstås de stora geografiska avstånden. Det är bra med en mix av kunder, men vi har också en ambition att hålla oss inom de ”logistiska motorvägarna”. Det gör att vi kan bygga upp våra mobila servicestrukturer och blir effektivare med kortare inställelsetider och billigare tjänster.
Grundades i Österrike
TGW Logistics grundades 1969 i den österrikiska staden Wels. Ursprungligen var företaget främst inriktat på att producera bansystem, vilket fortfarande är en viktig produkt för koncernen. Samtidigt erbjuder man idag betydligt fler produkter än så, och har gått från att vara en produktleverantör åt andra integratörer till att idag vara en egen, komplett systemintegratör med helhetslösningar inom automation — inklusive egen mjukvara och styrteknik.
—VI har egentligen allt vad gäller plockstationer, kranar, AMR:er och AGV:er och skyttelsystem. Just när det gäller skyttlar så har vi precis lanserat vår nya produkt Stingray Air, som är lite smartare än de gamla skyttlarna och där vi använder ny teknik som visualisering och självlärande system, säger Niklas Jacobsson och fortsätter:
— Vi har också mycket på gång när det gäller robotisering av plockstationerna. Rent generellt tror jag att automatisering, däribland orderplock via robotar, kommer att öka mer framöver. Vi kommer att få se smartare automationslösningar med maskininlärning. Samtidigt som det alltid kommer att vara människor involverade — vi arbetar ju trots allt med fysisk förflyttning av produkter.

Tillverkning i Europa
TGW Logistics Group är förvisso en global koncern, men i stort sett all tillverkning samt all produkt- och teknikutveckling sker i Österrike och Tyskland. Totalt omsätter koncernen drygt en miljard euro och sysselsätter cirka 4 500 medarbetare, medan man hos TGW Scandinavia har något över 30 anställda — varav merparten i Sverige — och förra året omsatte 83 miljoner kronor.
— Siffran för vår omsättning speglar dock inte den totala bilden, eftersom vi i vissa avseenden rent omsättningsmässigt hänger ihop med Customer Unit North, påpekar Niklas Jacobsson.

Till skillnad från många andra globala jättekoncerner drivs TGW Logistics som en stiftelse — inte som ett börsnoterat företag eller dylikt. Det innebär att koncernens årliga vinst dels återinvesteras i verksamheten, dels tillfaller olika välgörenhetsändamål.
— Att vi drivs som en stiftelse påverkar oss jättemycket. Vi kan arbeta långsiktigt för vi vet att vi inte blir uppköpta eller uppdelade. I stiftelsens stadgar ingår också att vi ska arbeta med fokus på mänskliga värderingar, inkludering och diversifiering — vilket med tanke på läget i världen har blivit allt viktigare, säger Niklas Jacobsson, som efter att först ha läst till maskiningenjör på gymnasiet utbildade sig statsvetare på högskolan.
— Jag har varit nyfiken på lite av varje, och efter utbildningen hamnade jag först på Swisslog lite av en slump. Där arbetade jag i 18 år, vilket jag förstås hade stor nytta när tjänsten som eftermarknadschef och regionchef här på TGW Scandinavia blev ledig, säger Niklas Jacobsson och avslutar:
— Vi har mycket på gång framöver här i Skandinavien, även om jag tyvärr inte kan avslöja några detaljer. Men helt klart har vi vuxit mycket på senare tid, och vi kommer att växa mer framöver.
—————————————————————————–
FAKTA OM TGW
– Grundat: 1969 (TGW Logistics) respektive 2010 (TGW Scandinavia)
– Verksamhet: Systemintegratör av automationslösningar
– Placering: Marchtrenk, Österrike (koncernen) respektive Mölndal (TGW Scandinavia)
– Antal anställda: Globalt ca 4 500; i Skandinavien drygt 30
– Omsättning globalt: 1,14 miljarder euro (2023/2024)
– Övrigt: Drivs som en stiftelse; verksamma i 24 länder