
Även de norska åkeriföretagarna reagerar nu kraftigt mot den nya svenska maxviktsregeln på 40 ton för lastbilar i internationell trafik.
– En så väsentlig förändring kan vara grund för omförhandling av existerande transportavtal, anser man inom Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
– Den svenska polisens nya praxis har lett till en ohållbar situation. Förhoppningsvis innebär signalerna från den svenska infrastrukturministern att vi kommer att få en lösning av den här saken inom kort tid, säger vice vd Jan-Terje Mentzoni i NLF.
Idag är det bara 18,75-meters kombinationer som enbart går inrikes trafik som tillåts väga 48 ton. För bilar i internationell trafik i Sverige gäller maxvikten 40 ton. Se ”Det är högst 40 ton som gäller, säger polisen”
Han hänvisar till svenska näringsdepartementets uttalande till Tidningarnas Telegrambyrå att man analyserar situationen och dess konsekvenser för att finna en lösning så snart det är möjligt. Mentzoni är tillfreds med samarbetet i åkarnas samnordiska organisation Nordic Logistics Association. NLA har agerat i saken tillsammans med Näringslivets Transportråd i Sverige och Volvo.
Samtidigt känner sig den norska åkeriorganisationen sig tvungen att rekommendera sina medlemmar att hålla sig till 40-tonsgränsen tills vidare.
– Det är beklagligt att de svenska myndigheterna inte kan besluta om att behålla nuvarande praxis tills dess att saken är färdigbehandlad av den svenska regeringen.
– En sådan förändring av transportförutsättningarna kan vara skäl att omförhandla existerande transportavtal, menar direktör Robert Aksnes med ansvar för juridiska frågor i NLF.