Volvo har nu börjat leverera sin 13-litersmotor som drivs med både diesel och gas. Fraktkedjan Väst hör till de första åkerierna med en fjärrbil av typen Volvo FM Metandiesel på 460 hk.
Volvos metandieselbilar drivs med en kombination av diesel och metangas. Upp till 75 procent av dieselbränslet kan ersättas av gas. Miljönyttan blir störst om det är biogas som används. Men även naturgas ger än förbättring av miljöprestanda.
Jämfört med andra traditionella gasdrivna tändstiftsmotorer ger metandieseln 30 till 40 procent högre effektivitet, vilket även resulterar i en minskad bränsleförbrukning på upp till 25 procent. Volvo har tidigare använt metandieseltekniken på sina mindre motorer för exempelvis distributionsbilar och renhållningsfordon.
Redan för två år sedan kunde man emellertid visa sin största motor på 13-liter anpassad för metandiesel. Det är den motorn som är i produktion nu och används bland annat i fjärrbilar för upp till 60 ton. Motorn utvecklar en effekt på 460 hk med ett vridmoment på 2300 Nm. Körupplevelsen uppges vara den samma som en vanlig dieseldriven lastbil.
En av de första kunderna är Peter Agervi, vd på Fraktkedjan Väst. Han ser den nya bilen som en del av det egna miljöarbetet och en öppning för nya affärer. Han konstaterar att det vanligt att fraktkunderna har satt mål för att minska sin miljöpåverkan. Nu har vi möjlighet att erbjuda dem en del av lösningen, säger han i ett pressmeddelande från Volvo.