Nu är godstrafiken igång i båda riktningar över älven i Göteborg. Bygget blev klart flera år tidigare genom att bland annat hamnen och Volvo gick in och delfinansierade bron.
Södra Marieholmsbron blev klar i våras. Då inleddes renoveringen av den befintliga Norra Marieholmsbron. 19 december blev också det arbetet klart och godstrafiken till och från hamnen kunde gå i båda riktningarna samtidigt.
Dubbelspår över älven har varit ett av de viktigaste projekten för att bygga ut Hamnbanan i Göteborg och öka godstrafiken i Sverige, anser Trafikverket. Hamnbanan förbinder Göteborgs hamn med landets övriga järnvägsnät.
Enligt de ursprungliga planerna skulle Södra Marieholmsbron börja byggas först 2018. Men för att skynda på bygget har det delfinansierats av Göteborgs stad, Göteborgs hamn, Västra Götalandsregionen och Volvo. EU har också gett bidrag.
Avsikten är att göra hela Hamnbanan dubbelspårig. När det är klart får banan en kapacitet på 160 tåg per dygn, mot 70 idag. Kostnaden är omkring 2 miljarder, om kostnaden för Marieholmsbron räknas bort, enligt Trafikverket.
Det är ett arbete i flera etapper som finns i den nationella planen. Två är nu klara: Marieholmsbron och utbyggnaden av Kville bangård. Utbyggnaden av bangården blev också klar i december.
Nu återstår det 1,5 km långa spåret Pölsebo-Skandiahamnen som planeras vara klart hösten 2018 och ett dubbelspår i en tunnel Eriksberg – Pölsebo som kan vara klart 2023.