REPORTAGE: Promosoft grundades i spåren av it-kraschen kring sekelskiftet och är idag en etablerad aktör inom lagerstyrningssystem. Nu gör man sig redo för den kommande AI-revolutionen.
Promosofts medgrundare och vd Nils Robertsson minns tydligt turbulensen kring år 2000 när bubblan gick ur it-sektorn. Han var då anställd inom en koncern som utvecklade affärssystem åt företrädesvis järn- och bygghandelsmarknaden och som — i likhet med många andra it-företag — gick i konkurs till följd av samtidens ohejdade finansiella övervärderingar.
— Det var väldigt märkligt, för själva bolaget vi jobbade åt hade en stabil lönsamhet, men ändå gick ägarkoncernen i konkurs. När det ledde till att vi blev uppsagda bestämde sig jag och två kollegor för att starta eget och göra något roligt. Det ledde till att vi grundade Promosoft 2001, där vi först började jobba med mobila lösningar för affärssystem, säger Nils Robertsson, som är den enda av Promosoft-grundarna som är kvar på företaget.
Uppdrag av Mekonomen
Ganska snart fick dock det nystartade bolaget i uppdrag att att utveckla ett lagerstyrningssystem åt verkstadskoncernen Mekonomen.
— Det gjorde vi tillsammans med professor Sven Axsäter på Lunds Tekniska Högskola. Sven var något av en guru inom lagerstyrning och med hjälp av hans metoder och algoritmer för att fylla på lager byggde vi vårt datasystem Solo, berättar Nils Robertsson.
Visserligen fanns det liknande lagerstyrningssystem redan då, men enligt Nils Robertsson var dåtidens system främst avsedda för stora bolag med miljardomsättning.
— Genom att vi ihop med Mekonomen hade kunnat utveckla ett standardsystem byggt på Windows kunde vi sälja samma typ av system även till medelstora bolag som omsatte runt 100 miljoner kronor, vilket storleksmässigt sett är den typen av företag vi föredrar att jobba med.

Stöd för inköparna
Nils Robertsson betonar att Solo inte är ett WMS-system utan ett system avsett för lagerstyrning, till stöd för inköparna.
— Ett WMS-system styr ju själva lagerhanteringen, det vill säga hur man tar emot godset och hur truckarna ska köra och så vidare. Det vårt system gör är istället att skapa orderförslag åt inköparna baserat på statistiska modeller med normalfördelningskurvor, företagets historiska försäljning, trendanalyser, säsongsvariationer och så vidare.
Nils Robertsson förklarar att systemet på det sättet räknar ut medelvärdesriktiga prognoser med inbyggda osäkerhetsfaktorer som gör att kunden kan optimera sitt säkerhetslager för varje enskild lagerartikel. Målet är förstås att säkerhetslagret ska vara så exakt som möjligt — det ska alltså finnas varken för lite eller för mycket av respektive vara på lagret.
Systemet skapar orderförslag
— Har du 5 000 artiklar i ditt lager kan du inte själv hålla koll på variationen över tid vad gäller säkerhetslagret för varje separat artikel. Eftersom ingen människa kan räkna ut det kanske man istället fokuserar på de hundra viktigaste artiklarna och struntar i resten, säger Nils Robertsson och fortsätter:
— Med Solo-systemet får inköparen direkt morgonen en lista med förslag på alla leverantörer han eller hon behöver köpa varor av den dagen. Systemet skapar alltså orderförslag som man självklart kan granska om man vill, men jag brukar säga till kunderna att ”vet du inget mer om sälj och marknad än vad systemet gör, så är nog det bästa du kan göra att följa systemets förslag”.
Kontor i centrala Göteborg
Promosoft har idag nio anställda och är beläget på Östra Hamngatan i centrala Göteborg. Fram till 2016 fanns man dock i Sävedalen, någon mil öster om Göteborg.
— Sävedalen är dessvärre lite off när det gäller att rekrytera bra utvecklare. Det är mycket enklare att locka folk med rätt kompetens om man har kontor inne i stan. Det är enklare att pendla, man kan cykla hit och så vidare, säger Nils Robertsson och berättar att företaget tog ett strategiskt beslut åren kring 2010-2011.
— Då jobbade vi väldigt mycket som ett konsultbolag. Solo var på den tiden mycket mer kundunikt för varje enskild kund, vilket också var mer personalintensivt för oss. Till slut bestämde vi oss för att göra om produkten. Så från att ha haft ett Windows-system som byggde mycket på 90-talsteknik, så byggde vi ett system med de senaste tekniska plattformarna som kan hålla in i 2030-talet och där mycket av supporten kan göras online.

Software as a Service
Likt många andra liknande system är Solo idag en molntjänst, där samtliga kunder erbjuds ett och samma paket.
— Alla kunder använder samma grundsystem, sedan hjälper vi till att anpassa systemet efter kundens egna behov. Vi har också något vi kallar business review, som är en form av proaktiv support. Många företag kanske inte hinner eller har möjlighet att lära sig systemet, man byter personal och så vidare — då försöker vi istället själva säkerställa att kunden alltid vet hur man kan använda systemet på bästa sätt. Det gör också att kunderna vill fortsätta att jobba med oss.
Kunderna — som framförallt återfinns i Sverige, Norge och Finland — är mest av typen handelsföretag, där vissa har egen tillverkning medan andra är rena importörer eller distributörer.
— Typiska exempel på kunder är Tura Scandinavia, som är en distributör för tillbehör inom ljud och bild, och Lundgrens Sverige, som säljer en mängd olika produkter till industrin. Men vi har också rena e-handelsföretag, där en del säljer till professionella kunder medan andra riktar sig direkt till konsumenter.

Mål att dubbla omsättningen
Nils Robertsson berättar att omsättningen för Promosoft har ökat sedan 2016, då den nya Solo-versionen lanserades, och att den förra året landade på cirka 10,5 miljoner kronor.
— Vi har haft en bra lönsamhet hela tiden och har nu som mål att dubbla omsättningen inom en treårsperiod, säger vd:n Nils Robertsson, som medger att även Promosoft märkt av lågkonjunkturen.
— Absolut, marknaden är avvaktande. Potentiella kunder ligger lågt med investeringar och vill vänta och se hur det blir till hösten. Visst, industrileverantörerna går ju väldigt bra just nu, men för e-handelsföretagen är det tufft — särskilt de som säljer till konsumenter.
Använder redan AI
Ingen lär ha undgått vårens diskussioner om AI, och självklart har även ett mjukvaruföretag som Promosoft börjat titta på den nya tekniken och dess möjligheter.
— Ja, våra data scientist jobbar med det och vi använder det i viss mån i Solo-systemet redan idag. Med hjälp av AI och machine learning kan vi analysera den big data vi har för att bättre se mönster som förklarar framtida försäljning och så vidare. Det är en komponent som gör vår produkt ännu bättre, säger Nils Robertsson och fortsätter:
— AI kommer att revolutionera metoderna för lagerpåfyllning, det är jag övertygad om. Jag tror att vi bara är i början på en revolution, och att den som har något bra att erbjuda med AI idag är något av en ordervinnare. Om fem år kommer AI snarare att vara en orderkvalificerare, då kommer alla kunder förutsätta att vi använder oss av det. Har man inte AI då kommer man att hamna långt efter, säger Nils Robertsson och avslutar:
— Teknikutvecklingen just nu är ofantlig, och det gäller att hänga med.
——————————
FAKTA PROMOSOFT
Grundat: 2001
Placering: Göteborg
Verksamhet: Utvecklar och tillhandahåller lagerstyrningssystemet Solo
Anställda: Nio
Omsättning: Ca 10,5 miljoner kronor (2022)