Göteborgs Hamn har testat vätgasgenerator för att leverera el till fartyg.
Ett pilotprojekt där en vätgasgenerator används för att leverera el till fartyg vid kaj i Göteborgs hamn är nu i slutfasen. Enligt parterna i projektet skulle metoden kunna användas i hamnar där det inte är möjligt med konventionell elanslutning av fartyg.
Att driva fartyg med el i stället för att använda fartygets konventionella motorer när det ligger till kaj är inte något nytt i sig. I Göteborgs hamn har det använts sedan början av 2000-talet.
Många andra hamnar har dock inte kommit lika långt och saknar dessutom ofta en grundläggande elinfrastruktur.
Det är där vätgasgeneratorn kommer in i bilden. Under ett två veckor långt pilotprojekt har en vätgasdriven generator anslutits till Stena Lines befintliga landströmsanläggning i Göteborgs hamn. Med grön vätgas som bränsle har generatorn producerat el till Stena-fartyg som legat till kaj.
Parterna i projektet uppges vara positiva till resultatet.
— Detta projekt visar att det finns alternativa vägar att gå för de hamnar som saknar god infrastruktur för elanslutning, kommenterar Anders Peterson, Group Head of Port Development & Engineering, Stena Line.
– Vi är mycket glada och nöjda med resultatet av det senaste samarbetet med Stena Line, Power Cell Group, Linde Gas och Göteborgs Hamn, kommenterar Tobias Hansson, vd för Hitachi Energy i Sverige, som utvecklat vätgasgeneratorn i testet.