Preliminära uppgifter innebär att den genomsnittliga årskostnaden för en vägslitageskatt blir 107 000 kr per lastbil. Det säger riksdagsmannen Anders Åkesson (c):
– Det blir en kostnadschock för industrin, konstaterar han.
Regeringens utredning om avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar tillsattes av regeringen för drygt ett år sedan. Utredningen ska lägga fram sitt förslag i början på december i år. Det är en expertutredning med den tidigare rättschefen Vilhelm Andersson som ordförande.
Enligt centerriksdagsmannen Anders Åkesson, som också är ledamot i Trafikutskottet, är utredningen på väg att lägga fram ett förslag om en skatt på upp till 2,40 kr/km för en lastbil över 50 ton plus 0,10-0,20 kr i administrativa kostnader. Skatten ska baseras på fordonsvikt och antal axlar. Det är nästan fördubbling från nivån 1,40 kr/km som tidigare diskuterats.
– Det här blir en kostnadschock för industrin. Den kommer att slå hårt mot glesbygden. Ta exempelvis betongelementtillverkaren i Strömsund eller för den delen Clas Ohlson med distributionscentral i Insjön. Givetvis får det konsekvenser för jobben, för konkurrenskraften på exportvaror och för priserna i butikerna, säger Anders Åkesson.
En avsikt med skatten är att flytta över en större del av transporterna från väg till järnväg. För många branscher är det inte möjligt att göra i större skala. Det är exempelvis transporter av skogsråvara och byggmaterial. Därför har undantag från vägslitageskatten diskuterats. Men i Vägslitageskatteutredningens preliminära material finns inget förslag om undantag.
Kontrollen kommer att ske med hjälp av omkring 400 kameror runt om i landet. Åkerierna ska dessutom installera elektronisk utrustning som deklarerar körd sträcka.
Skogsindustrierna beräknar att staten kommer att dra in omkring 6-8 miljarder kronor brutto på vägslitageskatten, om skattenivån hamnar på 2,40 kr/km. Anders Åkesson spekulerar i att utredningen kommer bli en del av underlaget för infrastrukturpropositionen som infrastrukturminister Anna Johansson förväntas lägga fram i början på nästa år. Då kan intäkterna från den planerade vägslitageskatten finansiera delar av de utgifter som propositionen föreslår, menar Åkesson.
Vägslitageskatteutredningen höll ett möte med företrädare för industrin 14 juni då man presenterade ett preliminärt förslag. Det kan komma att ändras innan utredningen läggs fram i sin slutgiltiga version i december i år, påminner utredningens sekreterare Björn Olsson om i ett epostmeddelande till deltagarna efter mötet.
– Förslaget är helt horribelt och ett dråpslag mot landsbygden och alla företag som är verksamma där, säger transportdirektör Karolina Boholm i Skogsindustrierna som länge kritiserat planerna på en vägslitageskatt och en kilometerskatt. Hon deltog också i mötet med Vägslitageskatteutredningen.
– Det heter ju i debatten att transportslagen ska stå för sina egna kostnader. Men i detta förslag är alltså skatten 600 procent högre och blir en finansieringskälla för staten.
– Sverige som är ett land med långa avstånd ska alltså ha en skatt som direkt gör vår konkurrensnackdel ännu större.
Läs också kommentaren av Trafikutskottes ordförande Karin Svensson Smith (mp) i artikeln Långa vägtransporter måste bli dyrare.
Mats Udikas