I ett unikt projekt ska drönare användas för att köra ut läkemedel och annat gods till personer och företag i Västerbottens inland.
Projektet med drönartransporterna leds av bland annat Region Västerbotten och är en slags fortsättning på tidigare liknande projekt.
— Vi hade ett projekt med drönarleveranser inom vården som vi startade redan 2019 och som vi kallade ”Morgondagens brevduvor”, där vi så småningom testade att skicka covidtester och provsvar under pandemin. Det gick bra, men just det projektet tog slut 2022, säger Pia Kristiansson på Region Västerbotten.
Nu har man dock fått 3,5 miljoner i anslag från Trafikverket för att under 2023-2024 fortsätta testa hur drönartransporterna ska kunna bli verklighet.
Första i sitt slag
– Det här transportsystemet blir det första i sitt slag i världen. Projektets ambition är att transporttjänsterna ska kunna lanseras i Västerbotten under början av 2025 och sedan kunna stå som modell för transporter i hela Europas landsbygder, säger Pia Kristiansson.
Två transporttjänster ska tas fram i projektet: en paketleveranstjänst tänkt för privatpersoner och en premiumtjänst för företag och offentliga aktörer. Tanken är att de eldrivna autonoma drönarna ska utgå från busstationer och därifrån flyga ut paket och gods.
Frakterna kan dels omfatta paketleveranser, distribution av läkemedel och annat gods. Men det kan också gälla mer omfattande livsmedelsleveranser, vilket gör projektet särskilt intressant när det gäller krisberedskap och självhushållning.
— Förutom att transporterna blir fossilfria och mer miljövänliga blir de förstås också billigare på det här sättet, säger Pia Kristiansson.
Kan flyga 10-15 mil
Två drönarföretag deltar i projektet — dels det norska företaget Avient Drones, dels svenska Katla Aero. Drönarna kan i nuläget flyga cirka 10-15 mil, beroende på hur tung lasten är.
— De norska drönarna kan bära ungefär ett kilo vid längre sträckor, medan den svenska drönaren ta cirka 4 kilo på motsvarande sträckor. Är det kortare avstånd kan de förstås bära mer. Samtidigt går utvecklingen otroligt fort just nu, och Katla Aero håller på att ta fram en drönare som ska kunna ta 15 kilo, säger Pia Kristiansson och tillägger:
— Vi hoppas också få till automatisk laddning av drönarna via laddstationer, så att de kan gå ned och ladda själva och på det sättet flyga längre. Då skulle de i nuläget kunna flyga exempelvis 15 mil, gå ned och ladda och sen flyga lika lång väg hem. Det händer mycket på batterifronten, och vi tror att drönarna kommer att flyga allt längre.
Fotnot: bakom det nya projektet står forskare och experter från bland andra Lunds universitet, Bussgods i Norr, KTH, Ericsson och Statens Veterinärmedicinska anstalt. Pengarna delas ut inom ramen för Trafikverkets forsknings- och innovationsprojekt för fossilfria transporter, Triple F: Fossil Free Freight, vars mål är att bidra till Sveriges omställning till ett fossilfritt godstransportsystem.