REPORTAGE. Kvartersrobotar som levererar varor och även kan användas som exempelvis trygghetsvärdar — kan det va’ nåt? ”Bara fantasin sätter gränser”, säger projektledaren Niklas Arvidsson.
Det låter som en framtidsvision men är kanske inte så osannolikt som man tror. Det handlar om små, batteridrivna och autonoma robotor som ska kunna leverera varor till boende för att på det sättet ersätta konventionella transportbilar med tillhörande förare.
Leveransrobotar av just det här slaget provas nu i det tvååriga projektet Helsingbotica — ett test som genomförs i ett helt vanligt villaområde i Helsingborg.
— Sådana här robotar har undersökts tidigare runtom i världen, men det här är ett helt nytt upplägg. Andra projekt har mer använt sig av hubbar, där robotarna har körts ut från ett lager eller en darkstore och återvänt tomma efter att ha levererat sina varor, säger Niklas Arvidsson, senior forskare vid VTI — det vill säga Statens väg- och transportforskningsinstitut — och projektledare för Helsingbotica.

Han fortsätter:
— Men här ska vi försöka undvika mellanlagring för att istället låta roboten ska vara stationerad i ett visst område och bli en slags kvartersrobot där den får sina paket direkt från transportbilarnas chaufförer. Ur den aspekten skulle jag vilja säga att det här är ett världsunikt projekt.
Kostsamma och ineffektiva
Enligt Niklas Arvidsson är sista milen-leveranser generellt problematiska och ofta det mest resurskrävande, kostsamma och ineffektiva i logistikkedjan.
— Framförallt är det de sista metrarna som kostar mycket. Det beror framförallt på att chaufförerna tillbringar upp till 80 procent av tiden per paket utanför fordonet just de sista metrarna fram till leverans, säger han och tillägger:
— Kan man då automtaisera den sista delen fram till slutkonsument skulle det spara väldigt mycket. Det är det vi ska undersöka i Helsingborg.
Statlig finansiering
Projektet inleddes i maj förra året och finansieras av statliga Vinnova genom Drive Sweden. VTI leder det hela, och bland projektets partners återfinns Best Transport, Apotea, Helsingborgs stad och teknikföretaget Hugo Tech.
Nyligen genomfördes ett första skarpt test, där man lät en leveransrobot från Hugo Tech leverera ett Apotea-paket till slutkunden Margareta Främberg — som enligt Niklas Arvidsson var positiv till premiärleveransen.

— Vi har tidigare även gjort acceptansstudier hos de boende, som är allmänt positiva till våra robotleveranser, säger Niklas Arvidsson och förtydligar att den här typen av robot passar bäst i just ett villaområde.
— I ett villakvarter är det lägre trafikkomplexitet med färre hinder än i en stadsmiljö, där det kan vara problematiskt för roboten. Så vi börjar med att testa roboten där.
”Ledsagare” går bredvid
Niklas Arvidsson förklarar att man vid transporterna i projektet kommer att ha en ”ledsagare” som går bredvid roboten.
— Tanken är ju att den här typen av robotar ska vara självgående, men eftersom det kräver mycket resurser för att söka tillstånd till autonoma transporter så kommer vi här att ha en person som följer med roboten.
Ungefär halvvägs in i projektet ser resultaten ”väldigt bra ut”, enligt Niklas Arvidsson.
— Kostnadsmässigt och miljömässigt ser det jättebra ut, det enda problemet hittills är livslängden på robotarna. I nuläget håller helt enkelt inte robotarna lika länge som transportbilarna. Men vi vet ju att robotarna kommer att bli bättre, robustare och billigare.
Utveckling pågår
Hugo Tech-roboten som används i dagsläget är än så länge bara en prototyp, men den kommer att utvecklas längre fram med mer mjukvara och upp till 20 mindre förvaringsfack.

— Tanken är som sagt att roboten ska vara placerad i kvartetet, där den laddas över natten. Sedan kommer en förare dit på dagen och placerar paket i roboten, som med rätt mjukvara räknar ut bästa möjliga routing för varje dag. På grund av tekniska utmaningar fungerar det inte fullt ut ännu, men sådan är planen framöver, säger Niklas Arvidsson och förklarar att ett av syftena med projektet är att ta reda på hur robotarna ska kunna användas utöver rena leveransuppdrag.
— Roboten skulle kunna användas till att skicka second hand-varor mellan grannar eller utföra trygghetsuppdrag där roboten lyser upp din väg hem från bussen på natten. Det är bara fantasin som sätter gränser.
Niklas Arvidsson betonar att uppdraget för Helsingbotica-projektet är att ta reda på förutsättningarna för tekniken och dess utnyttjande. Sedan är det upp till marknaden att komma på smarta och lönsamma användningsområden.
— Om 5-10 år kanske paketleveranserna bara blir en bisyssla för en sådan här community robot.