Scania och logistikföretaget Havi är först ut i Europa med att testköra autonoma lastbilar i kommersiell trafik på allmän väg.
Projektet är ett samarbete mellan Scania och Havi Supply Chain och innebär att en autonom lastbil transporterar varor mellan Södertälje och Jönköping. Transporten är en färd på 300 kilometer och tar cirka tre timmar, där den första och sista sträckan körs av en manuell förare.
Resterande färd kör den autonoma lastbilen själv under övervakning av föraren.
Enligt uppgifter från företagen är man alltså först ut i Europa med att på det här sättet testköra ett autonomt fordon i kommersiella trafik under vanliga trafikförhållanden mellan olika logistikhubbar.
Kör på vanlig motorväg
Tester med automona fordon har tidigare utförts på inhägnade områden, och dessutom genomförde Einride ihop med DB Schenker tester för några år sedan med autonoma fordon på en allmän väg. Där körde dock fordonet endast några hundratal meter, och dessutom var maxhastigheten för fordonet bara 5 km/h.
I det aktuella projektet mellan Scania och Havi kör den autonoma lastbilen på en vanlig motorväg och håller de hastigheter som gäller på motorvägen.
– Vi genomför en autonom transportlösning under verkliga förhållanden, med kommersiell last för tredje part. Ingen har tidigare gjort detta i Europa. Det känns mycket bra att arbeta med Havi i den här piloten, kommenterar Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions, Scania.
Kör på nivå 4
Självkörande fordon delas in i sex nivåer från 0 till 5 — där nivå 0 är ”ingen automation” och nivå 5 innebär att fordonet ”klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden”.
Enligt Scania presschef Erik Bratthall befinner sig det autonoma fordonet i det aktuella projektet på nivå 4, vilket innebär att det kan ta över körningen under vissa förhållanden, och att det dessutom ska klara av att stanna på ett säkert ställe om föraren inte tar över när fordonet indikerar att autonom körning inte längre är tillåten.
Totalt ska sex transporter med den autonoma lastbilen genomföras innan årsskiftet, varpå testerna ska utvärderas och analyseras.
– Vi vet att transportsystemet kommer förändras under kommande år, och att industrin har utmaningar med förarbrist och minskade marginaler. Så förändringsprocessen mot autonom teknik behöver hända nu. Vi behöver lära oss om autonom verksamhet så att vi är redo så snart tekniken är det. Vi tror att den här piloten kommer vara ett väldigt viktigt steg, kommenterar Robert Melin Mori, projektledare hos Scania och ansvarig för initiativet.