Ökad efterfrågan på intermodala järnvägstransporter har lett till att statliga Green Cargo i januari startade två nya linjer från Göteborg respektive Trelleborg.
De nya linjerna har bägge Mälarregionen som slutmål: från Göteborg går tågen direkt till Rosersberg i norra Stockholm och från Trelleborgs hamn går man via Nässjö och vidare direkt till Årsta i södra Stockholm. Nämnas ska dock att det först från och med mars blir stopp i Nässjö på linjen Trelleborg-Årsta.
Linjerna har avgångar 5-6 dagar i veckan och går förstås även i motsatt riktning. Enligt Jan Elgström, strategisk säljare och ansvarig för direktlinjerna hos Green Cargo, ser schemat ut så här:
- Göteborg-Rosersberg: avgångar dagligen måndag-lördag
- Rosersberg-Göteborg: avgångar dagligen måndag-fredag
- Trelleborg-Årsta: avgångar dagligen måndag-torsdag + söndag
- Årsta-Trelleborg: avgångar dagligen måndag-torsdag + lördag
– Vi svarar upp mot kundernas behov och önskan om snabbare, klimatsmarta förbindelser mellan Skåne och Västkusten till och från Mälardalen. Det är en transporteffektiv lösning med järnvägstransporter den långa vägen och lastbilstransporter den kortare sträckan, vilket minskar slitage och partikelutsläpp och bidrar till höjd trafiksäkerhet på vägarna, kommenterar Jan Elgström, strategisk säljare och ansvarig för direktlinjerna hos Green Cargo.
Han säger vidare:
– Styrkan med nätverket och de här två nya direktlinjerna är att vi kan tillgodose varierande behov från enstaka lastbärare till stora jämna flöden i fast tidtabell med fem till sex avgångar i veckan. Lösningen är optimerad för intermodal transport av trailers, containers, tankcontainers och växelflak.