Statliga tågbolaget backar på både omsättning och resultat.
Green Cargo har publicerat sin rapport för årets andra kvartal, och det är inte någon munter läsning direkt.
Såväl nettoomsättning som rörelseresultat minskar jämfört med samma period förra året. Nettoomsättningen landar på 1 037 MSEK (1 154) medan rörelseresultatet uppgick till 28 MSEK (33). Resultat efter skatt uppgick till -8 MSEK (13).
Notera att bolaget under samma period fått en så kallad miljökompensation på 149 MSEK.
Av rapporten framgår att transportvolymerna minskade med fem procent under kvartalet, jämfört med Q2-2022.
Enligt rapporten förklaras de minskade volymerna bland annat av ”avvecklingen av den norska inrikesverksamheten och linjen Belgien Direct samt en minskad efterfrågan, men även av Trafikverkets implementering av det nya planeringssystemet MPK”.
Enligt interims-vd:n Peter Viinapuu krävs att ”godstransporter prioriteras högre vid tilldelning av nuvarande systemkapacitet” och tillägger i rapporten att bolaget ”kommer fortsätta hålla dialogen levande om vikten av att näringslivets behov av järnvägstransporter tillvaratas när det gäller planering, kapacitetstilldelning och tågtrafikledning”.