Premiärtestar sina vätgasdrivna bränslecellslastbilar på allmän väg — i extremt klimat.
Volvo Lastvagnar visade förra året upp upp sina bränslecellsdrivna ellastbilar för första gången. Lastbilarna som använder vätgas för att producera sin egen el ombord har lång räckvidd, vilket innebär att de — som Volvo påpekar — är lämpliga för längre transportuppdrag.
Nu har lastbilarna för första gången testats på allmän väg. För att göra det extra utmanande har testerna genomförts i Kiruna – i ett extremt kallt klimat med is, vind och mycket snö,.
– Lastbilar kör sju dagar i veckan och i alla väder. De tuffa förhållandena på allmänna vägar i norra Sverige, med is, vind och mycket snö, är en idealisk testmiljö, säger Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management på Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
Hon konstaterar:
– Det är glädjande att konstatera att testerna går bra, vilket bekräftar de tester som vi genomfört i förväg, både digitalt och på vår testbana nära Göteborg.
Enligt pressmeddelandet kommer de bränslecellsdrivna elektriska lastbilarna — som kommer att använda två bränsleceller med kapacitet att generera 300 kW elkraft — att finnas kommersiellt tillgängliga under andra halvan av detta decennium. Tester med åkerier kommer att starta några år före den kommersiella lanseringen.
För att skynda på utvecklingen har Volvokoncernen gått samman med Daimler för att utveckla och producera bränslecellssystem som är skräddarsydda för tunga fordon.