En ”grön korridor” för intermodala transporter mellan Adriatiska havet och de nordiska huvudstäderna har varit målet för EU-projektet Scandria, där bland annat Trelleborgs hamn deltagit.
– Ett rederi eller en hamn kan inte titta isolerat på bara sitt eget område, säger Tommy Halén, vd för Trelleborgs hamn.
– En fisk kanske fångas i Trondheim och ska hamna på en tallrik i Italien, och då måste man tänka i termer av korridorer.
150 deltagare var med i förra veckan vid projektets tre dagar långa slutkonferens, varav cirka 40 var med längs hela vägen. För verklighetsanknytningens skull hölls mötet under resa, med start i Berlin och målgång i Malmö efter resor med både tåg och fartyg. Scandriaprojektet har haft 19 officiella projektpartner från Norge, Sverige, Finland, Danmark och Tyskland, och den totala projektbudgeten har varit 3,8 miljoner euro. Efter tre år löper projektet nu ut, men deltagare hoppas att samarbetet ska vara livskraftigt ändå.
Trelleborg har varit delaktigt i projektet, ett i en lång rad EU-samarbeten som hamnen deltagit i. Tommy Halén ser värde i att projektet utgått från samma sorts tankar som han själv, idén om korridorerna. Genom Scandria har hans hamn bland annat fått närmare kontakter med centrala politiker i den tyska delstaten Mecklenburg-Vorpommern, där Rostock och Sassnitz ligger – två av de fyra destinationer som linjetrafikeras från Trelleborg.
– Man bygger inte nya infrastruktur och nya flöden över en natt, utan det gäller att bygga kontakter. Det har Scandria hjälpt oss med, säger Tommy Halén.
– Vi har även varit nere i Italien, i Venedig. Där vill de ha en pendel som gör att fartyg kan släppa godset redan i Adriatiska havet, och inte behöver gå längs hela Medelhavet.
Stråken söder om Berlin omfattas egentligen av ett annat EU-projekt, kallat Sonora, en förkortning för ”South-North Axis”. Men genom att Scandria och Sonora sammanstrålar i norra Tyskland kommer de att forma ett enhetligt tänkt stråk i nordsydlig riktning.
Jerker Sjögren, ansvarig för samverkansprogrammet Closer vid Lindholmen Science Park i Göteborg, ser Scandriaprojektet som framgångsrikt.
– Jag är positivt överraskad att man fått fram så många konkreta resultat när det gäller metoder, handböcker och tester av till exempel informationsplattformar. Det har gett verktyg. Men nu måste man använda de verktygen vidare för att det inte ska stanna av nu när projektpengarna är slut, säger Jerker Sjögren.
De svenska projektpartnerna har varit Trafikverket, Region Skåne, Region Halland, Göteborgs stad, Malmö stad, Halmstad hamn, Lunds universitet och Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm.
Scandria har drivits parallellt med det andra EU-projektet East West Transport Corridor 2, förkortat EWTC 2, som samordnats av Region Blekinge och som haft cirka 6 miljoner euro i total projektbudget. Detta östvästliga stråk bygger på färjetransporter till litauiska Klaipeda, inte minst från Karlshamn. Både Scandria och EWTC 2 har rört sig om korridorer inom det planerade stamnät av sådana som EU benämner Ten-T.
Alexander Kristofersson