Maersk Line, MSC och CMA CGM samlar fartyg till en gemensam flotta, kallad P3. Världen över samordnar de sina transporter med 255 fartyg, på 29 rutter, men var och en behåller sin egen försäljning och ägandet av sina egna fartyg.
Andra kvartalet 2014 är den tänkt att komma igång, den samordnade sjöfarten med fartyg som tillsammans kan bära motsvarande 2,6 miljoner tjugofotscontainrar, teu. Maersk Line står för 42 procent av kapaciteten, MSC för 34 procent och CMA CGM för 24 procent.
Bland annat kommer Maersks nya så kallade Triple-E-fartyg att ingå i potten.
Syftet är att vart och ett av företagen ska kunna erbjuda sina kunder en turtäthet som motsvarar summan av alla tre företagens utbud. Åtta gånger per vecka kommer turer att gå mellan Asien och norra Europa, enligt Maersk Line.
De fartyg som ingår i det nya nätverket kommer att dirigeras från en gemensam central men fartygen förblir i respektive rederis ägande eller chartrande.
Även marknadsföringen, inklusive försäljning och kundservice, kommer de att bedriva vart för sig.
Parterna räknar med att teckna det slutgiltiga kontraktet framemot slutet av detta år, och det behöver därefter godkännas av konkurrensmyndigheter.