Lasta är ledordet hos Caddy Cargo Maxi, som provkörts av Transportnytts nye motorredaktör Staffan Svedenborg.
VW Caddy känner de flesta till som en praktisk och funktionell hantverks- eller transportbil. Inte minst Postnord har anammat Caddyn och har nu cirka 2 500 stycken exemplar i sin flotta.
Totalt sett har Volkswagen skruvat ihop över 34 miljoner exemplar av Caddy under de 40 år den existerat. Det kan väl inte vara fel… eller?
Vi ställde frågan till hantverkaren Mattias Lindkvist som sedan ett år tillbaka kör en Caddy Cargo Maxi i sitt jobb. I Mattias fall blev det en Cargo Maxi som han beställde med förhöjt lastgolv och hantverksinredning, vilket ökade på priset med 70 000 kronor.
— Men det var och är ett måste då min Caddy är min rullande verkstad i min verksamhet Linkan Fixar.
Femte upplagan
Med rötter från 80-talet och baserad på den redan då tio år äldre VW Golf 1 introducerades transport-/hantverksbilen Caddy i sin första tappning. Nu provkör vi den femte upplagan av VW Caddy och då i den största och rymligaste versionen – Caddy Cargo Maxi.
Caddy 5 är ingen nykomling utan har redan tre år på nacken, men den har en rad finesser och bygger på VW:s avancerade plattform som även nya Golf i sin åttonde tappning har. Plattformen medger att man kan dra nytta av en rad tekniska smarta lösningar, bland annat olika säkerhets- och assistanssystem samt en rad olika uppkopplingsfunktioner.
— Tidigare hade jag en VW Transporter men jag satt inte riktigt bra i den då jag inte kunde skjuta tillbaka sätet tillräckligt mycket för att få en bra körställning. Samtidigt tyckte jag att jag satt lite snett. I Caddyn har jag en betydligt bättre körställning – den är mer personbilslik plus att justermånen i längsled är betydligt bättre – mycket tack vare mellanväggen (tillval = plus 4 400:-), säger Mattias och fortsätter:
— Det enda som är en nackdel är sikten snett-utåt-bakåt, men det har så gott som alla jobbilar i den här klassen. Medtrafikanter är inget problem utan det är snarare cyklister som gärna lägger en näve i karossidan för att tala om att det är de som äger vägen.
Specialutrustad
Mattias har ett stort motorintresse vilket gjort att han specialutrustat sin Caddy Cargo Maxi med ”coil-overs” vilket gör att han kan sänka sin Caddy med nio centimeter.
— Under huven har jag en dieselfyra på lagom 122 hk vilket jag är nöjd med, och till det den sjustegade DSG-lådan vilken funkar perfekt ihop med motorn. Men jag skulle vilja ha fyrhjulsdrivning – och det finns inte i Caddy 5 men det fanns till den förra generationen. Varför?
Vi skickar frågan vidare till Alexander Dahlin, pr- och marknadsansvarig för Volkswagen Transportbilar som svarar så här:
”Frågan är kopplad till kostnader och miljökrav där VW gör en bedömning för alla marknader och därefter beslutar vilka specifikationer som är mest efterfrågade.”
Med svaret i hand inser Mattias att om han vill ha 4Motion, som det heter på VW-språk, så får han välja bort DSG-lådan till förmån för en sexväxlad manuell låda.
— Men det kommer kanske framöver, i nästa generation, säger han.
Liknar en personbil
Utseendemässigt är VW Caddy mer lik en personbil än en hantverksbil. Det första vi ser är LED-strålkastarna som ger frontpartiet ett skarpt utseende. Även baktill är det LED som gäller. Tyvärr finns det dock inga som helst skyddslister på karossidorna. Det enda karosskyddet är dragkroken bak (+ 5 900:-) som sticker ut. Däremot har man laddat på vad gäller inredningen som bjuder på en ny elektronisk parkeringsbroms och nya förarassistanssystem.
Bland tekniska finesser finns adaptiv farthållare och körfältsassistans samt larmassistans till larmcentral vid eventuell olycka. Naturligtvis finns här också uppkoppling till förarens mobil som då speglar appar och så vidare.
En finess som säkert uppskattas av många är ”trailer assist” (+ 6 500:- plus att man köper till dragkrok och backkamera) som bistår och till och med tar över då man försöker backa med släp — något som många säkert känner sig obekväma med.
Som drivkälla finns tre stycken 2-litersdieslar på 75, 102 och 122 hästkrafter. Med partikelfilter men också dubbeldoserande AdBlue-teknik är motorerna bland de renaste på marknaden. Till detta serveras en 6-växlad manuell låda medan den 7-stegade DSG-lådan finns som tillval i TDI 122 och till den turboladdade bensinaren TSI 114.
Cylindrar kopplas bort
Utvecklingen vad gäller bensin och diesel har inte stannat upp utan med tekniken ”Active Cylinder” kopplas helt enkelt två av de fyra cylindrarna bort då motorn inte behöver ansträngas och spar då bränsle. Motorn går då på bara två cylindrar. Detta är en teknik som många tillverkare jobbat med i säkert 40 år, men då på betydligt större motorer. Till detta serveras en 6-växlad manuell låda, men mot tillägg kan man få den 7-växlade DSG-lådan (dubbelkoppling).
Instrumenteringen är hämtad från den senaste versionen av VW Golf med ett teknikladdat infotainmentsystem med en pekskärm där även vissa funktioner kan skötas från ratten. Systemet laddar automatiskt upp och installerar kommande uppdateringar.
Vid växelväljaren finns ett hyfsat stort utrymme för diverse prylar men också ett 12-voltsuttag och två USB-kontakter. Utöver rymliga dörrfack har Caddy också ett stort och låsbart handskfack och ovanför vindrutan finns ytterligare ett förvaringsfack i form av en hylla.
Låsa och låsa upp görs genom en knapp på förardörren.
Hög säkerhetsnivå
Säkerhetsnivån är hög med så gott som alla säkerhetssystem som finns på marknaden.
Hela 19 assistanssystem finns i Cargo Maxi där fem av dessa är helt nya. Bland dem ett system kallat ”travel assist” som samordnar gaspådrag, bromsning och styrning. Även ratten har en ny funktion som gör den beröringskänslig för de självkörande systemen. På säkerhetssidan finns ”front assist” som registrerar trafiken från sidan och bromsar bilen om föraren inte skulle uppmärksamma ett korsande fordon.
Naturligtvis har nya Caddy GPS, som är gratis de första tre åren och ingår i ”We Connect”, vilket i sin tur har ett stöldvarningssystem.
Caddy finns som transport-/hantverksbil i två längder där den långa versionen heter Maxi. Lasta är ledordet i Cargo som med god marginal sväljer två europallar. Den första pallen tas in via sidodörren och sedan den andra bakifrån.
Trägolv i lastutrymmet är standard men man kan mot tillägg få ett plastgolv som ser ut som aluminium. Hantverkaren Mattias Lindkvists åsikt är att trägolvet är såpass hårt och såpass slag- och reptåligt att det fungerar mycket bra.
Maxlast på 723 kilo
Maximal lastlängd i VW Cargo Maxi är 215 cm och bredden mellan de bakre hjulhusen 123 cm, vilket också är lika med vad de asymmetriska bakdörrarna öppnar, där för övrigt även backkameran (+ 2 700:-) sitter monterad. Totalt kan Mattias få in 3,7 kubikmeter i testbilen med en maxlast på 723 kilo.
— Det har jag säkert i min egen Caddy, men ändå känns faktiskt bakvagnen lite studsig både med och utan last, säger Mattias.
Sätets höjd och sittdynans vinkel kan ändras liksom inställningen till ländryggen.
— Ja, man ska ju sitta riktigt och bra på kontoret som det heter, säger Mattias Lindkvist vars Caddy Cargo Maxi är hans rullande verkstad.
— Det enda jag kanske saknar är ett reservhjul eller åtminstone ett sparhjul. I bilen ingår visserligen ett reservhjulskit som pumpar upp ett punkterat däck och förseglar det, men det hjälper knappast om jag skulle få en skärskada på däckets sida. Å andra sidan så täcker garantin ”maxmil” om något sådant skulle hända, vilket är en bra och säker garanti.
Nästa steg? Generation sex? Blir det en Caddy med el? Jo, så blir det — detta då VW och Ford gemensamt ska bygga en VW Caddy respektive Ford Connect vilka båda får eldrift. Exakt hur det blir får vi vänta med till nästa år.
— Men till dess har vi en hybrid i form av VW ID. Buzz Cargo som kan jämföras med Caddy Cargo Maxi, avslutar Alexander Dahlin, pr- och marknadsansvarig för VW Transportbilar.
————————————————————————————————————————————–
VW Caddy Cargo Maxi
– Pris: från 276 500 kr – som testbilen 339 900 kr.
– Motor: Diesel 122 hk/90 kW. Förbrukning: 5,3 l/100 km. Utsläpp: 140 g CO2/km. 0-100. Toppfart: 184 km/tim. 0-100: 11,7 sek.
– Drivning: Fram. Transmission: 7 steg DSG automat.
– Lastutrymme l/b/h (cm): 215/161 (mellan hjulhusen 123) /127 cm. 3,7 m3.
– Vikter (kg): Maxlast – 723, tjänstevikt – 1 713, total – 2 350, bromsat släp – 1 500.
– Längd/bredd/höjd/axelavstånd (cm): 485/185/186/297.
– Garantier (år): 3 nybil, 3 lack, 1 maxmil med stilleståndsersättning (kan förlängas upp till 5 år), 12 rostskydd.
– Övrigt: Finns som personbil och campingbil.
————————————————————————————————————————————–
Plus
+ Körkomfort
+ Lastkapacitet
Minus
– Ingen 4Motion med DSG
– Något studsig bakvagn – tom som fullastad
Konkurrenter
Ford Transit Connect, Peugeot Partner, Renault Kangoo Maxi.
Fotnot: Denna artikel publicerades ursprungligen i Transportnytt nr 1-2023.