– Jag oroar mig över föreställningen att det finns fria frakter, sa infrastrukturministern Tomas Eneroth under sitt traditionsenliga tal på Logistik och Transport och tillade att han uppmärksammat de ökande transporterna, där e-handeln var en bidragande orsak.
– Transporter är inte gratis, de kanske till och med behöver bli dyrare, sa Tomas Eneroth på konferensen och mässan Logistik och Transport i Göteborg 5-6 november.
Infrastrukturministerns framträdande är ett återkommande inslag. I år inledde han på konferensen med flera hundra deltagare i publiken och mötte senare på dagen industrin och handelns transportköpare i Näringslivets Transportråd. Eneroth är en engagerande talare och såg till att få med sig publiken i båda auditorierna.
– Ni märker väl att det pratas mer om transporter än någonsin, och fokus är på gods, var hans inledning.
Klimatutmaningen stod högt på infrastrukturministerns agenda och han upprepade målsättningen att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Det är omställning som i slutändan kommer att leda till ökad konkurrenskraft, eftersom alla andra länder förr eller senare tvingas gå samma väg.
Eneroth påpekade att om transporterna ökar så blir också kraven på omställningen större. Där pekade han ut de växande frakterna från e-handelsbolagen som en trolig förklaring. Han väntar just nu in en rapport från statistikmyndigheten Trafikanalys. Den är väl inplanerad till kommande månadsskifte, i stort sett samtidig med julhandelns startskott Black Friday.
Tomas Eneroth återkom också till planerna på världens första permanenta elväg och målsättningen att flytta över gods till sjöfarten. Han hann också med att hylla engagemanget i Åkeriföretagens initiativ Fair Transport 2.0 som syftar till att åkarna ska åta sig att följa miniminormer när det gäller bland annat klimatåtgärder och anställningsförhållanden.
Infrastrukturministern följdes av chefen för säkerhetspolisen Klas Friberg. Det är ett tecken i tiden, säkerhetsfrågorna blir allt mer brännande. Friberg konstaterade bland annat att de stora trenderna globaliseringen, digitaliseringen och avregleringen också gör att hotbilderna i samhället blir bredare och djupare
En panel med fyra branschpersonligheter kommenterade sedan vad de hört och bidrog med egna inspel. Det var ABB:s strategiska transportchef Anna-Karin Larsdotter, finansmannen Sven-Olof Johansson på Fastpartner, logistikchef Mattias Axelsson på SKF och Ted Söderholm, vd på Green Cargo. Moderator var Anna Dyhre som rappt såg till att knyta ihop säcken.
Mats Udikas