
Sonat får uppdraget att göra fraktupplägget och göra transportupphandlingen när fritidsutrustningskoncernen Thule, baserad i Malmö, stöper om sin europeiska logistik.
Thulekoncernen säljer utrustning för privatpersoners transporter av barn och ägodelar – till exempel takräcken, väskor, joggingbarnvagnar och snökedjor – under varumärken som Thule och Case Logic. I veckan har företaget invigt ett nytt distributionscentrum på cirka 10 000 kvadratmeter, i anslutning till sin största europeiska fabrik, i polska Huta.
Investeringen är på 65 miljoner kronor, och anläggningen kommer att bereda arbete för mellan 350 och 700 anställda beroende på säsong.
Thule har gett Sonat uppdraget att lägga upp transportstrukturen, handla upp transporterna och införa de nya rutinerna vid anläggningen i Huta.
Genom närheten till fabriken minskar internhanteringen, men det är också tänkt att det nya distributionscentrumet ska bli knutpunkt för Thules växande verksamhet i Central- och Östeuropa.
– Det kommer att göra oss väsentligt mer flexibla och snabbare när det gäller att nå kunderna i länder som Polen, Tjeckien, Bulgarien och Rumänien, men även Ryssland och Skandinavien, säger Thules vd Magnus Welander i ett pressmeddelande.
Sonat svarar även för fraktupplägget och transportupphandlingen vid det lager som byggs åt Thule i nederländska Venlo. Det uppges vara led i en logistisk omstrukturering där två befintliga västeuropeiska lager stängs.
Thulekoncernens försäljning var 4,3 miljarder kronor 2013. Thule knoppade förra året av verksamheten kring dragkrokar (Brink) och den med släp (Brenderup). Företaget huvudägs av en av riskkapitalbolaget Nordic Capitals fonder, men aktien är listad på Stockholmsbörsen sedan en minoritetspost förra året såldes till allmänheten.