Som en lastbåt men med motordelen losskopplad. Så kan man beskriva den form av lager för flytande naturgas, LNG, som gasnätsföretaget Swedegas vill stärka Gävleregionens energiförsörjning med.
Infrastrukturföretaget Swedegas äger sedan tidigare det gasnät som sträcker sig från danska Dragör till svenska Stenungsund, och som årligen förmedlar energi motsvarande 15 terawattimmar. Nu satsar företaget på utvecklingen av infrastruktur för biogas och flytande naturgas.
För Gävletrakten tänker sig Swedegas ett regionalt gasnät tillsammans med en LNG-terminal, och den sistnämnda skulle kunna ligga i vattnet utanför staden, tänker sig företaget alltså. Lösningen diskuteras med norska rederiet Kanfer Shipping, som är inriktat på LNG-distribution, flytande lagring och terminaltjänster. På Kanfers hemsida visas en filmsnutt som illustrerar hur ett tankfartygs lastrum med gas kan lämnas som en pråm medan fartygets motordel kopplas loss som en bogserenhet. Kanfer har fått uppdraget att presentera en förstudie.
– Vi strävar efter att hitta konkurrenskraftiga och flexibla lösningar för hela värdekedjan och utvärderar just nu olika alternativ, säger Swedegas vice vd Johan Zettergren i ett pressmeddelande.