Transportföretagen larmar om skicket på de svenska statliga vägarna.
Hela 11 procent av de svenska statliga vägarna är i mycket dåligt skick — det framgår av en rapport från branschorganisationen Transportföretagen där man analyserat tillståndet för vägarnas skick under förra året.
Enligt rapporten är det tydligt att pengarna som går till vägunderhåll inte räcker för att minska den så kallade underhållsskulden — det vill säga kostnaden för det eftersatta underhållet.
Underhållsskulden för det svenska vägnätet har enligt rapporten ökat mellan 2022 och 2023, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. Transportföretagen anser att det behövs 2,3 miljarder extra varje år för att stoppa underhållsskulden att växa.
— Och då har vi inte börjat betala av på underhållsskulden, endast stoppat fortsatt förfall, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Enligt Transportföretagen behöver nu budgeten öka ännu mer i framtiden än vad tidigare analyser visat — detta för att kompensera för uteblivet förebyggande underhåll.
— Sveriges Natomedlemskap har gett ytterligare ett argument till varför vi behöver satsa mer på underhållet. Vår analys visar att vårt svenska vägnät, som är byggt av generationer före oss, inte lever upp till de krav som Natomedlemskapet ställer på oss. Det behövs en långsiktig och finansierad underhållsplan för det svenska vägnätet med målet att halvera underhållsskulden till år 2030, kommenterar Marcus Dahlsten.