Både Näringslivets transportråd och Tågoperatörerna är kritiska till höjningen av banavgifterna i Trafikverkets förslag till plan för transportsystemet 2014 – 2025. Tågoperatörerna vill dessutom fördröja satsningen på ett nytt signalsystem. ”ERTMS är en bra idé men Sverige har för bråttom” menar vd Christel Wiman i Tågoperatörerna.
Både Näringslivets transportråd och Tågoperatörerna välkomnar satsningen på drift och underhåll av järnvägen. Många år av eftersatt underhåll ska nu åtgärdas och flera viktiga projekt finns med i planen, är kommentaren från Christel Wiman.
Liknande tongångar finns i Per Bondemarks kommentar till Trafikverkets plan. Han är ordförande i Näringslivets transportråd. Bondemark tillägger:
– Vi välkomnar det tydliga stråkperspektiv som finns i planförslaget där viktiga stråk och noder för godstransporter identifieras. Trafikverket får också beröm av Transportrådet för att man beskrivit sambanden mellan internationell utveckling och den nationella infrastrukturplaneringen. I förslaget framgår det hur viktiga de internationella kopplingarna är för Sveriges konkurrenskraft som handelsnation. Sedan är det slut på lovorden.
Både Tågoperatörerna och Transportrådet är starkt kritiska till att kraftigt öka banavgifterna. Under åren 2014 – 2025 beräknas uttaget av banavgifter bli 22,8 miljarder kronor. Under 2010 betalade trafikföretagen banavgifter på 600 miljoner kronor.
Näringslivets transportråd begär att regeringen ska göra en omprövning av beslutet att höja banavgifterna:
– Det är först när en bättre underhållen infrastruktur faktiskt föreligger som det är rimligt att ta mera betalt för den, menar Bondemark.
– Inom järnvägen är efterfrågan större än vad järnvägssystemet klarar av att ta emot. Regeringens strategi är att minska efterfrågan genom att höja tågtrafikens kostnader och prisa ut godstransporterna från järnvägen till förmån för vägtrafiken. Detta är helt i strid mot klimatmålen och andra miljömål, kommenterar Christel Wiman.
Tågoperatörerna är också starkt kritiska till tidplanen för att införa det gemensamma europeiska signalsystemet ERTMS. På Södra stambanan ska installationen vara klar 2021, enligt Trafikverkets plan. Det är i enlighet med EU:s planer att bygga en godskorridor mellan Stockholm och Palermo i Syditalien.
– Utrullningen av ERTMS på Södra stambanan kommer att vara ett av Sveriges mest komplicerade projekt. Det ska pågå samtidigt som trafiken är igång och den ligger redan nära kapacitetstaket. Projektet omfattar 65 mil järnväg som är huvudpulsådern i nätet med 500 tåg per dygn, i snitt ett tåg var tredje minut dygnet runt, konstaterar Wiman.
Tågoperatörerna förordar ett ”sansat och ekonomiskt hållbart” genomförande. Trafikverkets kostnader för att införa ERTMS beräknas till 26-29 miljarder kronor. Företagen som driver tågtrafik i Sverige behöver samtidigt investera i ny utrustning för 3-5 miljarder.