
Den svenskutvecklade smalgångstrucken Unicarriers Tergo URS har utsetts till Årets truck 2015, tillsammans med Jungheinrichs motviktare EFG S30s och Stills åttatons eltruck RX 60-80. Still stod dessutom för bästa systemlösning för sin installation för automatiserad storsäckshantering hos Kuraray Europe.
De tre trucktillverkarna Jungheinrich, Still och Unicarriers delade på utmärkelserna i fyra kategorier i Årets truck 2015, Ifoy Award. Det är värt att notera i år gick utmärkelserna i alla kategorier till eltruckar. Totalt var 14 bidrag nominerade, det största antalet under de tre år som evenemanget ägt rum. Läs mer om vinnartruckarna och alla de nominerade truckarna i Transportnytt 3-2015. Tidningen kan beställas från vår prenumerationsavdelning, eller laddas hem här.
Jungheinrich EFG30s utsågs till Årets truck i kategorin motviktstruckar upp till 3,5 ton. Avgörande för juryns beslut var den helt omgjorda hytten med en rad ergonomiska, väl konstruerade och innovativa lösningar. Still RX60-80 tog hem utmärkelsen i kategorin motviktare över 3,5 ton. Juryn motiverade sitt beslut med att Still visade trenden att eldrift nu på allvar blivit verklighet för serietillverkade högkapacitetsmaskiner som används både ute och inne. Åttatonnaren var både kraftfull och smidig, enligt motiveringen.
Unicarriers Tergo URS, utvecklad och tillverkad på Unicarriers Europe i Mölnlycke (tidigare Atlet), tog hem utmärkelsen för lagertruckar. Särskilt i den kategorin var det en jämn kamp mellan de nominerade truckarna. Tergo URS är en smalgångstruck, med föraren i golvnivå. Den är byggd på samma chassi och hytt som Atlets Tergo skjutstativtruckar. Utvecklingen har skett i samarbete med Cascade som utvecklat själva gaffelaggregatet. Det innebär att trucken kan köras både som en smalgångstruck och som en skjutstativtruck, vilket ger viktiga fördelar i hanteringen.
Still tog även hem systempriset för en lageranläggning för storsäckar med råvara hos Kuraray Europe GmbH. Lösningen bygger på automatiserade skjutstativtruckar och skyttlar som används för djupstapling i pallställ. Den delvis obemannade anläggningen byggdes upp på nio veckor och är nu igång dygnet runt, sju dagar i veckan. En intelligent lösning som ger stor kundnytta, konstaterar juryn i sin motivering.
Vinnarna av Ifoy Award utses varje år av en jury med ett 20-tal internationella fackpressjournalister, med projektledaren Anita Würmser som ordförande. Transportnytts testredaktör Theo Egberts förbereder det tekniska underlaget till juryn, men saknar rösträtt. Transportnytts chefredaktör Mats Udikas är röstande jurymedlem. Röstningen är individuell och sluten. Den föregås av en genomgång av innovationshöjd som görs av forskare och en handfast test av truckarna med juryn.
Arrangemanget stöttas av det tyska näringsdepartementet och ingenjörsorganistionen VDMA. Materialhanteringsmässan Cemat i Hannover är partner och årets officiella logistikpartner är transport- och speditörsjätten Hellman Logistics. Mer info finns på www.ifoy.org.