Knappt ett år efter DB Schenkers jättebeställning av eldrivna Volta Zero-lastbilar har fordonet testats i skarpt läge.
Det var i november 2021 som tyska DB Schenker meddelade att de lagt en beställning på närmare 1 500 elektriska Volta Zero-lastbilar. Ordern är den största hittills på elektriska mellanstora lastbilar i Europa.
Nu har lastbilen — som har en totalvikt på 16 ton, en räckvidd på 15-20 mil och är avsedd att användas vid transporter från logistikcentra till stadskärnor — testats i gatutrafik i Paris.
Enligt DB Schenker har testerna utfallit positivt.
— Det har varit fantastiskt att se lastbilen i skarpt läge på Paris gator. Allt det här började med en idé — nu är det blivit verklighet och vi ser fram emot att inkludera de första pilotfordonen från Volta Trucks till vår flotta i Europa i början av 2023, säger Cyrille Bonjean, DB Schenkers chef för landtransporter i Europa, i ett pressmeddelande.
Till dags dato Volta Trucks totalt tagit emot 6 500 beställningar av 16-tonsversionen av Volta Zero. Serieproduktion av lastbilen är planerad att starta under första kvartalet 2023 i Österrike hos Voltas samarbetspartner, österrikiska Magna Steyr.
Företaget är även på gång med fordonsvarianter med en totalvikt på 7,5 ton respektive 12 ton.
Volta Trucks är ett svenskt bolag med kontor i Stockholm och London. Det grundades 2019 av Carl-Magnus Norden och Kjell Waloen.
FAKTA Volta Zero
– Längd: ca 9 m
– Totalvikt: 16 ton
– Lastkapacitet: 8,6 ton
– Lastutrymme: 37,7 m3 (16 EU-lastpallar)
– Drivning: Elmotor placerad på bakaxeln
– Batterikapacitet: 160-200 kWh
– Räckvidd: ca 15-20 mil