Förebilden är turkisk när Copenhagen Malmö Port, CMP, skaffar fyra pråmar för pendling till sjöss med främst containrar mellan hamnens två städer.
För passagerare försvann Danmarksbåtar från kajen i Malmö när bron öppnats år 2000, men för containertransporter går en trend nu i motsatt riktning. Fyra pendlande pråmar – två till tre för containrar och en för torrbulk såsom återvinningsmaterial – ska göra passagen över sundet effektivare och mindre miljöbelastande. Containerpråmarna kan var och en bära 100 tjugofotsenheter, teu.
Två timmar tar det för en påskjutande bogserbåt att putta en pråm mellan länderna. För driften av tjänsten svarar företaget Bywatertruck.
En av tankarna bakom tjänsten är att skånska containrar ska slippa köras på lastbil till andra hamnar, de ska istället kunna gå på pråm till Köpenhamn där det mer regelbundet anlöper feederfartyg mot internationella hamnar. Kunderna ska också kunna utnyttja de erbjudanden som för tillfället är bäst vad gäller exempelvis fraktpriser eller tillgången till containrar.
Liknande skytteltrafik finns i Istanbul, där pråmarna länkar ihop de bägge sidorna av Bosporen, konstaterar CMP.