USA:s handlarpåhitt Black Friday fick sitt genombrott i Sverige på fredagen, den 27 november.
Var femte svensk köpte reavaror på fredagen, hälften av dem på nätet och hälften i butik, och i snitt lade de nästan 1600 kronor på sina köp. Så kan man summera bilden enligt en undersökning som Postnord har låtit genomföra. Företaget har fått ta in extra resurser för att klara leveranserna.
– Verkligheten har vida överstigit alla de prognoser vi hämtat in från våra kunder vilket gör att det varit en mycket intensiv natt på våra terminaler, sa Postnords e-handelsexpert Arne Andersson enligt ett pressmeddelande på tisdagen.
Kläder och hemelektronik hör som vanligt till storsäljarna.
–Vi hade höga förväntningar inför årets Black Friday, men det här överträffar allt vi någonsin kunnat drömma om, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson, i ett pressmeddelande.
– Förra året fördubblade vi försäljningen och i år växer vi med ytterligare 75 procent.
Elgiganten hör till företagen som låter Black Friday vara i tre dagar för att på måndagen övergå i närbesläktade Cyber Monday.
Handlarnas syfte med Black Friday är att stärka julhandeln genom ett präktigt startskott, och att i någon mån avlasta de sista intensiva dagarna fram till julafton.
Enligt Postnords undersökning uppmärksammade 91 procent av Sveriges befolkning att det var Black Friday. 12 procent handlade reavaror i webbutiker och 11 procent i fysiska butiker. (2 procentenheter av dessa var överlappande.) 95 procent av varorna köptes från svenska handlare.
Postnord räknar med att svenskarna kommer att handla julklappar på nätet för 5,5 miljarder kronor i år, vilket är 40 procent mer än 2014. Det motsvarar drygt en fjärdedel av alla julklappar.