Trenden mot att e-handel och fysisk handel växer ihop var en av utgångspunkterna för e-handelspasset, på onsdagseftermiddagen av konferensen Logistik och transport i Göteborg.
– Åtminstone i Sverige är det nog den fysiska handeln som har bidragit med handelsmannaskapet till e-handeln, sade Postnords profil Arne Andersson i sin avspark av konferensens välbesökta näthandelsblock.
Stolarna var slut i salen när han framträdde inför ett hundratal konferensdeltagare.
Arne Andersson framhöll en fortsatt stor förbättringspotential i hur kunden bemöts i fråga om de sista kilometrarna av transporten. Som ett enkelt positivt exempel nämnde han Boozt, vars webbutik inte bara ger tre alternativa utlämningsställen att välja mellan utan även listar deras öppettider.
Arne Andersson ville också väcka publikens fundering kring varför 56 procent av Amazons kunder tycker sig ha fått en excellent köpupplevelse, medan andra marknadsplatsers motsvarande snittsiffra ligger under 30 procent.
I god forskaranda valde Ulf Johansson, professor i företagsekonomi i Lund, att backa bandet till begreppet affärsmodell, för att sedan analysera vilka pusselbitar det är som förändras i handeln i och med nätet. Som exempel tog han Ikea, som han har forskat på en hel del. Med Ingvar Kamprads avfärdande av Internet som ingångsvärde har vägen mot fungerande e-handel inneburit en transformering på flera sätt.
– Och Ikeas förändringsresa är typisk för vad många platsbaserade retailföretag är inne i, sade Ulf Johansson.
– Jag håller med om att det ofta uppstår ett glapp mellan förväntningarna och vad som levereras, sade Andreas Anderzon, DB Schenker, i en kort paneldiskussion som följde på inledningen.
– 98 procent av Europas e-handel ligger utanför Sverige. Om inte vi klarar logistiken bättre än andra länder i Europa så kommer det att bli tufft.
Resten av tretimmarsseminariet bjöd bland annat på en närmare titt på den sista kilometerns logistik. Till talarna hörde bland många andra Anton Hagberg från Komplett och Ole Sauar från Jollyroom. Sista delämnet var frågan om när e-handlare bör bedriva sin egen lagerverksamhet respektive lägga ut den på tredjepartslogistiker. En av talarna i det sammanhanget var Mats Edberg, en rutinerad upphandlare av tredjepartslogistik som lett logistikverksamhet inom bland annat nuvarande Verisure (tidigare Securitas Direct) och OBH Nordica.
Alexander Kristofersson