Still har visat upp den nya generationen av eltrucken RX20. Den nya trucken i mellanstorlek för 1,4-2,0 ton är anpassad för litiumjonbatterier, har ett minskat gångbreddsbehov och tåligare detaljer än föregångaren.
Den nya Rx20 introducerades på fabriken i Hamburg med storslaget spektakel, ett kännetecken för Still. Introduktionen skedde i slutet på januari, men trucken har funnits i prislistorna sedan årsskiftet och Still i Sverige har redan tagit emot beställningar på den nya maskinen – osedd av kunderna.
Rx20 ersätter en äldre modell som introducerades på marknaden för tolv år sedan. Det har varit en storsäljare i Stills sortiment med över 80 000 levererade maskiner.
– Den gamla RX20 är en bra och populär truck. Men den nya är bättre och vi räknar med att den blir ett riktmärke för den övriga marknaden, säger Linus Hylén, försäljningschef på Still i Sverige som var på plats i Hamburg för att se och prova trucken för första gången.
Det är en kompakt truck för användning exempelvis på trånga industrigolv, och för lastning och lossning av containrar. Trucken finns tretton olika varianter och tre olika axelavstånd. Den finns både som tre- och fyrhjuling. Med en ny bakaxel, en kombi-pivotaxel, kan bakhjulen vridas närmare 90 grader, vilket gör att även fyrhjulingen kan snurra runt på stället.
Bakaxeln är en lösning som funnits tidigare i koncernen, Linde använder den. Den minskar gångbreddsbehov med upp till 171 mm för fyrhjulingen. Gångbreddsbehovet för Rx20 är mellan 3311 mm och 3609 mm beroende på version.
RX20 har 48-voltssystem. Den är konstruerad för litiumjonbatterier, men finns fortfarande utrustad med traditionella blysyrabatterier. Det går att gå den med blysyrabatterier, men förberedd med elektronikenhet för litiumjon – ”Li ion ready”.
En annan nyhet är att Rx20 kan ta båda de två vanliga typerna av batteritråg för 48-voltssystem. Det ger valfrihet påpekar Linus Hylén.
– Kunden kan behålla sitt gamla batteribytessystem, oavsett vilken typ av batteritråg det är anpassat för.
Med den nya modellen har Still gått något ifrån sina gamla rundade former på RX20, till förmån för en något kantigare design. Det har inneburit större utrymme i förarhytten och minskade yttermått enligt Still.
Ytterligare designförändringar är att man bytt ut flera gummi- och plastdetaljer på utsatta ställen mot delar av metall som inte slits på samma sätt.
Mats Udikas