Andra nya fartyget på viktig linje har sjösatts. Ger en kraftigt ökad kapacitet i södra Östersjön.
Tidigare i höstas sattes nybyggda Stena Estelle in på linjen Karlskrona-Gdynia och den 11 januari var det dags för dop och sjösättning av likaledes nya Stena Ebba.
De bägge fartygen är så kallade E-Flexer-fartyg, vilket är en term som enligt Stena Line syftar på ”två av de viktigaste målen med fartygens konstruktion — effektivitet och flexibilitet”.
Fartygen är 240 meter långa och har en kapacitet på 1 200 passagerare och 3 600 lastmeter. Enligt Stena Line innebär det en 60-procentig ökning av fraktkapaciteten jämfört med tidigare färjor på samma linje.
Vidare har rederiet tidigare meddelat att de levereras redo för att kunna konverteras både till batterihybriddrift och till att använda metanol eller flytande naturgas (LNG) som bränsle, när den nödvändiga infrastrukturen för bunkring finns på plats.
Enligt Stena Line har man under senare år gjort stora satsningar för att modernisera Karlskrona-Gdynias färjelinje. I juni 2022 flyttades verksamheten till den nya färjeterminalen I Gdynia, vilket gör plats för 240 meter långa fartyg och samtidigt erbjuder möjligheten att utveckla intermodala lösningar genom närheten till järnvägsräls.
Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, kommenterar sjösättningen av Stena Ebba på följande sätt:
— Med vår nya moderna Stena Ebba i södra Östersjön svarar vi mot kundernas efterfrågan i en dynamisk ekonomisk region som fortsätter att växa. Vi har funnits på den här linjen under mer än 25 år och med våra nya E-Flexerfärjor kommer vi att ge våra partners möjlighet att växa sina affärer genom ökad tillgång till Europas marknader och leverantörskedjor.