Fem år till vid Masthugget och minst tio år vid Majnabbe. Så ser dealen ut mellan Stena Line och Göteborgs hamn när det gäller rederiets trafik till Danmark och Tyskland efter 2014.
Vid nyåret 2020 kommer Stena Line och bolaget Göteborgs hamn att lämna Masthuggsterminalen, där Danmarkstrafiken bedrivs sedan länge, tillbaka till staden. Området är då tänkt att bebyggas enligt planer för vad som kallas centrala Älvstaden.
För Majnabbe, som är utgångspunkt för Tysklandstrafiken och ligger drygt två kilometer längre ut från centrala Göteborg, sluts ett tioårigt avtal med utsikter mot en förlängning. Det är tänkbart att även Danmarkstrafiken flyttar dit 2020 men det är fortfarande en fråga för diskussion.
Sammanlagt uppges trafiken omfatta 230 000 fraktenheter och 1,6 miljoner passagerare per år.
En östlig del av Masthuggterminalen, cirka hundra meter lång närmast Rosenlundskanalen, lämnas dock redan 2015 enligt ett tidigare avtal.