
Transatlantic kommer att avvecklas och läggas ner. Svenska Orient Linien, SOL, har under hösten tagit över fyra av rederiets rorofartyg och svarar nu för större delen av Stora Ensos sjötransporter. SOL har dessutom förtätat sin tidtabell mellan Göteborg och Zeebrügge.
– Den här affären stärker vårt samarbete med Stora Enso, säger Ragnar Johansson, vd i Svenska Orient Linien, SOL.
SOL svarar nu för större delen av sjötransporterna åt Stora Enso. Finnlines tar dock hand volymerna mellan Kotka och Lübeck. SOL har tagit över kontrakten från Transatlantic på de tre rorofartygen Transpulp, Transtimber och Transpaper som tar skogsprodukter från Stora Ensos i Kemi och Uleåborg i norra Finland. Destinationerna är främst Tilbury, Zeebrügge och Göteborg.
Tidigare under året köpte SOL dessutom Transreel från Transatlantic. Fartyget har döpts om till Vinterland och går på långtidskontrakt åt finska Metsä Board.
SOL driver sedan 2014 en rorolinje mellan Göteborg och Zeebrügge för trailrar, containrar och annan rullande last. De båda Stora Enso-ägda fartygen Schieborg och Slingeborg går på sträckan. SOL har också hyrt rorofartyget Ark Forwarder från Stena, som används på sträcken. Utökningen av flottan gör att SOL kunnat förtäta sin tidtabell till Zeebrügge till sju dagar i veckan.
Det är i niomånadersrapporten från Viking Supply Ships, VSS, som nedläggningsplanerna för Transatlantic framgår. Transatlantic är ett affärsområde inom VSS som var inriktat på systemtransporter med främst rorofartyg till skogs- och stålindustrin.