Ta fram regelverk och rutiner som snabbar upp och underlättar användningen av högkapacitetsfordon. Det kräver Mårten Johansson som är teknikchef på Sveriges Åkeriföretag.
– Högkapacitetsfordon på väg är en del av lösningen att möta samhällets ökade behov av effektiva godstransporter, anser Johansson.
Med högkapacitetsfordon menas lastbilar längre än 25,25 m och som väger mer än 60 ton. Det finns en stor potential att effektivisera godstransporterna på väg och samtidigt minska miljöpåverkan genom att använda av högkapacitetsfordon enligt Sveriges Åkeriföretag.
i Sverige används exempelvis 30 meter långa lastbilskombinationer med totalvikter på 90 ton för gruvtransporter. Men alla sådana tranporter sker på dispens.
Därför menar Mårten Johansson att man istället för småskaliga försök med godkännande av varje enskild fordonskombination bör permanenta försöken och låta högkapacitetsfordon användas på en stor del av vägnätet.
För att nå dit bör regelverk och rutiner tas fram som snabbar upp och underlättar en ökad användning den typen av fordon. Bärförmåga och kapacitet hos vägnätet och landets broar bör analyseras och klassas upp där det är möjligt.
Sveriges Åkeriförbund och Nordiskt Vägforum, NVF, har nyligen gett ut en rapporten: ”Högkapacitetsfordon, infrastruktur och trafiksäkerhet”. Den sammanfattar ett seminarium i ämnet som ägde rum i våras. Rapporten är sammanställd av Mårten Johansson tillsammans med Johan Granlund på Vectura Sverige.