Kontroller visar på både medvetet fusk och omedvetna fel i matbudsbranschen — vanligt med såväl osanna fakturor som oredovisade inkomster och löner.
Det har blivit allt vanligare i våra städer med bud som via cykel, moped eller bil fraktar hem matlådor till hungriga kunder.
I vissa fall kostar det runt femtilappen att få sin mat hemlevererad, ibland är det gratis. Maten bokas och betalas via en digital plattformsapp, som de lokala restaurangerna är anslutna till.
Riktad kontroll
Skatteverket genomför i år en riktad kontroll av matbud och aktörer som utför hemleveranserna. Enligt myndigheten framgår det av en pilotkontroll och pågående utredningar att ett omfattande medvetet fusk, men även omedvetna fel, förekommer i branschen.
– Med ett så lågt pris är risken stor för att skatter och avgifter inte betalas som de ska, säger Emma Lindmar Viberg, samordnare av kontrollen på Skatteverket, i ett pressmeddelande.
Enligt Skatteverket finns det i nuläget fyra stora aktörer i matbudsbranschen, vilka alla fungerar som plattformsföretag. Gemensamt för aktörerna är att de har ett upplägg med flera lager av inblandade aktörer, som alla ska ha sin del av kakan.
Matbuden är oftast inte anställda direkt av plattformsföretagen, utan av ett budföretag eller egenanställningsföretag som agerar mellanhand mellan plattformsföretaget och matbudet.
Komplexa avtal
Skatteverket uppger att avtalen är komplexa, och att de kontroller man hittills gjort pekar på såväl oredovisade inkomster och osanna fakturor som oredovisade löner.
– Det kan vara svårt att veta vem som verkligen har arbetat, säger Emma Lindmar Viberg och fortsätter:
— Kontant betalning förekommer mellan budföretagen och budet och flera matbud verkar dela på såväl bankkonto som inloggningsuppgifter till plattformen. Vi befarar att människor med svag position på arbetsmarknaden utnyttjas.
Kontrollen pågår under 2022. När den är klar kommer resultaten att analyseras i en rapport.