Regeringen föreslår slopad stämpelskatt och bättre hyresregler för obemannade fartyg.
Till den kommande budgetpropositionen har regeringen två nya förslag gällande sjöfarten.
Dels föreslås slopad stämpelskatt vid inteckning i fartyg redan från den 1 juli 2025, dels föreslås underlättad in- och uthyrning av obemannade fartyg, så kallad bareboat charter.
— Slopad stämpelskatt och regeländringar för in- och uthyrning kan bidra till fler svenskregistrerade fartyg. Det kan i sin tur också underlätta planeringen för att tillgodose statens behov av fartyg i händelse av krig eller krigsfara och är dessutom positivt för sysselsättningen för svenska sjömän, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
När det gäller stämpelskatten kan den enligt regeringen uppgå till betydande belopp för ett enskilt rederi. Detta eftersom fartygsinvesteringar ofta är kostsamma och kan uppgå till miljardbelopp.
Beträffande reglerna för att hyra in och hyra ut obemannade fartyg bedöms dessa i dagsläget försvåra för rederierna att organisera verksamheten på ett rationellt sätt.
Beskedet om förändringarna tas emot positivt av branschorganisationen Svensk Sjöfart.
— Vi välkomnar beskedet att redan från 1 juli 2025 ta bort stämpelskatten som innebär en stor konkurrensnackdel för det svenska registret och fördyrar miljöinvesteringar på svenska fartyg. Beskedet tillsammans med införandet av ett så kallat bareboatregister innebär att fler rederier kan välja att registrera sina fartyg i Sverige. Det sänder väldigt positiva signaler, inte minst till de rederier som gör stora satsningar på nya klimatsmarta fartyg, kommenterar Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.
———————————–
Fakta stämpelskatt
Om ett rederi, efter att ha registrerat ett skepp i det svenska fartygsregistret, vill belåna detta tas stämpelskatt ut vid beviljande av ansökan om inteckning. Skatten uppgår till 0,4 procent av det intecknade beloppet.
Fakta skeppslega
Skeppslega (eller bareboat charter) innebär att en skeppsägare hyr ut sitt skepp i huvudsak obemannat. Ett rederi kan vilja hyra in ett obemannat skepp till exempel på grund av behov av en tillfällig kapacitetsförstärkning av den egna flottan. I ett skeppslegoregister kan ett utländskt obemannat skepp tillfälligt registreras i vissa avseenden under en tid motsvarande hyrestiden, samtidigt som skeppet i andra avseenden (till exempel inskrivning av äganderätt och inteckningar) kvarstår i det tidigare registret.