Två Mercedes Freightliner i Nevada blev i veckan världens första självstyrande lastbilar i trafik på allmän väg.
Om du råkar köra på en landsväg i Nevada, USA, och i backspegeln får se en lastbil vars grill lyser blått – då är det antagligen en Mercedes med självstyrningssystemet Highway pilot som du har bakom dig. En särskild röd registreringsskylt med texten ”autonomous vehicle” gör det möjligt att avgöra.
Föraren sitter kvar i förarhytten och tar över kontrollen vid prövningar såsom omkörningar, dåligt väder, vägarbeten eller körning i stadstrafik. Men i landsvägskörningen är det tänkt att bilens självstyrning ska låta föraren spara på krafterna.
Bilen rår då själv över såväl gasen som bromsen och ratten, och har koll på gällande hastighetsbegränsningar. Mercedes hänvisar till tester som visar att föraren blir 25 procent mindre sömnig om hon eller han utför andra intressanta arbetsuppgifter i stället, till exempel kontorssysslorna.
Om flera lastbilar med samma system kör nära varandra på rad kan de spara bränsle på det minskade luftmotståndet. Vid hinder kan de bromsa samtidigt och behöver därför mindre säkerhetsmarginaler än mänskliga förare.
I Europa pågår tester med bilar som har samma system.