Ska gå i trafik mellan Södermalm och Kungsholmen utan någon skeppare ombord.
Det norska rederiet Torghatten planerar att till våren sätta in en elektrisk och autonom färja över Riddarfjärden.
Inledningsvis ska en operatör finnas med ombord som ser till att allt går som det ska. I ett senare skede ska färjan styras helt från ett kontrollrum på land.
Mjukvaran till färjan har testats i drift med passagerare i norska Trondheim. Teknikleverantören Zeabuz uppges även ha genomfört ”tusentals virtuella överfarter” på Riddarfjärden.
– Att ett fartyg ska köra utan förare låter kanske lite riskabelt men det är lika tryggt med en autonom färja som en traditionell. Stockholmarna kan känna sig trygga med att vi med 150 års erfarenhet från redarbranschen i Norge genomför det på ett säkert sätt, kommenterar Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på rederiet Torghatten.
Färjan är tänkt att avgå en gång i kvarten, 15 timmar per dag, från respektive kaj på Södermalm och Kungsholmen. Därefter laddas den under natten.
Färjan rymmer 24 passagerare.