Sällan om någonsin har världen sett en tuffare logistikutmaning än just den 11/11 – Kinas numerologiskt inspirerade variant av alla hjärtans dag. E-handelsjätten Alibaba uppgav sig ha sålt för motsvarande 9 miljarder kronor – på dygnets första 8 minuter.
När kundanstormningen var som mest intensiv tog Alibaba emot 120 000 beställningar i sekunden, återger nyhetsbyrån Bloomberg. En dominerande del av Kinas e-handel går via någon av Alibabas handelsplatser, såsom TMall, Aliexpress eller Taobao. Vid lunchtid hade Alibabas försäljning redan gått om förra årets heldagssiffra 9,3 miljarder dollar – 80 miljarder kronor – driven av de kraftiga rabatter som många handlare erbjuder denna dag.
Klockan 14 lokal tid hade Alibabas logistikpartner Cainiao fått in 310 miljoner leveransorder, enligt Alibaba.
Och sedan skulle varorna levereras.
– I år räknar vi med nästan 1,5 miljarder order som måste behandlas inom sju dagar, sade Torben Kock, vice chef för DB Schenkers internationella detaljhandelsverksamhet, i ett pressmeddelande apropå den totala kinesiska volymen, inför singeldagen.
DB Schenker uppgav att företagets personal hade arbetat i två månader för att förbereda jättevågen med bland annat tillfälliga lokaler och extrabilar. Vid företagets logistikanläggning i Shanghai ska bemanningen ha ökat tillfälligt från 200 personer till över 1200.