Sverigedemokraternas uttalande om att reduktionsplikten borde vara noll kritiseras av Transportföretagen.
I ett uppmärksammat uttalande har Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiske talesperson, uppgett att reduktionsplikten — som för närvarande är pausad och ligger på samma nivå som 2022 — måste sänkas rejält.
Enligt Sjöstedt är en halvering av plikten inte tillräcklig. Han betonar att det i Tidöavtalet står att reduktionsplikten ska sänkas till en miniminivå, och att reduktionsplikten därför bör bli ”noll”.
– Egentligen är det faktiskt noll för det finns ingen etablerad miniminivå. Det vi har förhandlat om är att reduktionsplikten ska ligga på EU:s miniminivå och eftersom det inte finns någon så tolkar vi det som noll och anser att vi objektivt sett har rätt om det, säger Sjöstedt till nyhetsbyrån TT.
Uttalandet får skarp kritik från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.
— Vi har sedan länge efterfrågat en nystart och en framtida balanserad reduktionsplikt, som tillsammans med ambitiösa satsningar på elektrifiering, tar oss närmare att nå våra klimatmål. Men att hota med regeringskaos som Sverigedemokraterna nu gör är inte att ge branschen de långsiktiga förutsättningar som behövs, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, i en skriftig kommentar.