Genomför europeiskt samarbetsprojekt med en vätgasdriven lastbil i 40-tonsklassen.
Den bränslecellselektriska lastbilen är av märket Hyzon och går i daglig trafik åt DB Schenker mellan Tyskland och Belgien. Fordonet leasas av företaget Hylane.
Fordonets räckvidd är cirka 400 kilometer och den maximala nyttolasten uppges vara högre än för eldrivna lastbilar.
Enligt Schenker är det den första bränslecellsdrivna trailerdragaren i sin viktklass som blivit godkänd för daglig drift i Tyskland.
– Vätgas har en spännande potential när vi ställer om till fossilfrihet. Flytande energibärare ger oss en bra flexibilitet, och klimatpåverkan – när vi använder grön vätgas – är väldigt låg. Det ska bli otroligt roligt den dag vi får se ett vätgasdrivet fordon även hos oss i Sverige, säger Hanna Melander, hållbarhetschef på DB Schenker Sverige i ett pressmeddelande.
Enligt Schenker har Köln i Tyskland en välutvecklad infrastruktur för tankning av vätgas och lämpar sig därför perfekt för testet. Vidare framhålls att den snabba tankningen är en av vätgasteknikens stora fördelar, en process som bara tar omkring 15 minuter.
– Det är förstås en stor fördel jämfört med elbilar. Nackdelarna är fortfarande det höga priset samt att efterfrågan på grön vätgas är väldigt hög, särskilt från industrin, säger Hanna Melander.