Först ut i projektet E-Charge att testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i linjetrafik.
Trafiken ifråga går mellan Jönköping och Södertälje, där syftet för DB Schenkers del är att ”testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik”.
— Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, kommenterar Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.
Tanken är att den eldrivna lastbilen ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrekipaget.
– Det innebär att den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid, säger Anna Hagberg.
Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, vilket innebär sju batterier. Fordonet har utrustats med extra batterier för att klara att operera under nordiska förhållanden med 64 ton GTW och 24 m längd utan laddning på en sträcka på ungefär 300 km.
Laddningen av fordonet kommer ske med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler.
E-Charge är ett projekt där 14 parter inom sektorer som fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel arbetar tillsammans för att accelerera omställningen till eldrift på den tunga fordonssidan.