
Scanias nya samordningsoffensiv på logistikområdet de senaste åren ledde på tisdagen till utmärkelsen Postnord Logistics Award.
– Dels har vi sett att kvaliteten har blivit mycket bättre än innan, både leverantörskvaliteten och transportkvaliteten, och vår miljöpåverkan genom utsläpp har minskat. Men även att lagernivåerna har minskat – och kostnaderna.
Det säger Jenny Marin, hållbarhetsansvarig för Scanias inkommande logistik, till Transportnytt apropå företagets nya sätt att styra sina inkommande leveranser av material.
I en ny grupp, ”kontrolltornet”, har Scania samlat personer med olika perspektiv på materialflödet, såsom kvalitet, materialplanering och transportplanering. Deras helhetsbild ger stärkta möjligheter att komma tillrätta med ett känt problem som lätt uppstår i leverantörskedjor: att normala svängningar i efterfrågan hos kunden lätt ger upphov till onödigt kraftiga svängningar i tidigare leverantörs- och transportled. I stället för att styra flödena främst genom dagliga uppgifter om materialbehovet så har den nya organisationen även formulerat ”normalsituationer” som gör det lättare att optimera flödena och därmed transporterna.
– Det är då, när man har skapat den här normalsituationen, som man kan införa speciallösningar för varje flöde: För ett kanske det lämpar sig att ha en dubbeltrailer som drivs med alternativt bränsle [ett faktiskt exempel], medan vi för ett annat flöde kan ha en annan lösning som är mer lämpad. Det blir ett fokus på flöden även över företagsgränser, inte bara inom våra grindar, säger Jenny Marin.
Med en halvdagskonferens på Postnords huvudkontor i Solna högtidlighölls utnämningen av årets vinnare i tävlingen Postnord Logistics Award. Utmärkelsen delades ut för för fjortonde året i rad, och eftersom den prisar insatser under fjolåret så benämns årets upplaga 2015. Övriga finalister var klädbutikkedjan Gina Tricot, läkemedelsgrossisten Onemed samt SKF.
Arbetet med förändringarna hos Scania påbörjades i liten skala för omkring fyra år sedan, men det är under det senaste året som de stora resultaten har synts. Lars-Henrik Jörnving, globalt utvecklingsansvarig för Scanias produktion och logistik, är övertygad om att det finns stor fortsatt potential.
– Jag tror att vi bara är i början av vår resa, säger han.
– Jag tycker att vi ser på siffrorna över exempelvis avvikelser att det här är på väg åt precis rätt håll.
Alexander Kristofersson